Community police role in maintaining security and supporting police institutions in the suburbs of Jerusalem Governorate

Ina’am Eid Zaatreh

Jerusalem Governorate

Iyad Abdullah Lafy

Al-Quds University

DOIDOI

This study aims at examining the community police role in maintaining security in the suburbs of Jerusalem governorate. The study, used a descriptive exploratory approach. A questionnaire was designed and distributed to the study sample of (52) employees working in government institutions in the suburbs of Jerusalem, after verifying its validity and stability. its final form consisted of (37) paragraphs distributed over five axes. The study’s most important results were: The police community ability to promote faith and loyalty got the highest arithmetic averages of (73.3), followed by their ability to maintain peace in cumunity which got an arithmetic averages of (72.1). Finally their success factors got an arithmetic averages of (71.2). The study recommended the following:Istablishing mobile offices for the community police. The inclusion of crime prevention in the education curriculum, that should be tought by police officers. Creation of Civil Peace units in the palestianan governorates, and to headed by graduates of law or Social Science. Keywords: community police, behavioral deviations, crime, citizenship, Palestinian police, civil society, social peace, social control.

واقع الشرطة المجتمعية في حفظ الأمن كمساند للمؤسسة الشرطية
في ضواحي محافظة القدس

إنعام عيد زعاترة

محافظة القدس

إياد عبد الله لافي

جامعة القدس || دولة فلسطين

هدفت الدراسة الحالية للتعرف على عوامل نجاح الشرطة المجتمعية، وقدرتها على الحد من الانحرافات السلوكية، والحفاظ على السلم الاجتماعي في ضواحي محافظة القدس، واستخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي، وقد صمم الباحثان استبانة من (37) عبارة موزعة على خمس محاور. تم تطبيقها على عينة عمدية بلغت (52) موظفاً وموظفة في المؤسسات العاملة في ضواحي محافظة القدس. وبينت النتائج أن قدرة الشرطة المجتمعية في الحد من الانحرافات السلوكية للوقاية من الجرائم حصل على متوسط حسابي (73.3)، وأيضاً قدرتها في الحفاظ على السلم الاجتماعي حصل على متوسط حسابي (72.1)، وعوامل نجاح الشرطة المجتمعية حصل على متوسط حسابي (71.2). وخلصت الدراسة إلى أهم التوصيات التركيز على إنشاء مكاتب متنقلة للشرطة المجتمعية، وإدراج مادة الوقاية من الجريمة في المنهج التعليمي وتعيين شرطي لتدريس المادة، واستحداث وحدات لسلم الأهلي في محافظات الوطن، ويُعين عليها أشخاص من ذوي الخبرة، من حملة الدرجات العلمية في القانون والعلوم الاجتماعية. الكلمات المفتاحية: الشرطة المجتمعية، الانحرافات السلوكية، الجريمة، المواطنة، الشرطة الفلسطينية، المجتمع المدني، السلم الاجتماعي، الضبط الاجتماعي.
==> أرسل بحثك <==