مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

العوامل المؤثرة على اتجاهات المرأة العاملة نحو تحديد الحجم الأمثل للأسرة – دراسة ميدانية مطبقة على عينة من النساء العاملات في مدينة الرياض –

Working Woman Orientations for Fixing the Ideal Number of Family Members.
– A field study applied on sample of women working in Riyadh city –

Suoad Abdulaziz Almadani

King Saud University || KSA

DOI DOI

Tab title
This study is considered one of the descriptive studies that seeks to identify the attitudes of working women towards determining the optimal size of the family. It also uses the social survey method in the sampling method, through the use of a random sample for a group of female employees in a number of schools affiliated with the Supervision Office in the south of Riyadh. The sample size was 152 female employees from all schools. The researcher used a tool (questionnaire) to collect data as a tool consistent with the nature of the method used. From the results of the study, it was found that the average optimal number for both males and females is (3) children. It was also found that there is some agreement among the study sample on the social and economic factors affecting the size of the family. Keywords: Attitude, Working Women, Family Size, Social Factors, Economical Factors.

العوامل المؤثرة على اتجاهات المرأة العاملة نحو تحديد الحجم الأمثل للأسرة
– دراسة ميدانية مطبقة على عينة من النساء العاملات في مدينة الرياض –

سعاد بنت عبد العزيز المدني

جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

Tab title
تعتبر هذه الدراسة من الدراسات الوصفية والتي تسعى إلى التعرف على اتجاهات المرأة العاملة نحو تحديد الحجم الأمثل للأسرة، كما أنها تستخدم منهج المسح الاجتماعي بطريقة العينة، من خلال استخدام العينة العشوائية لمجموعة من الموظفات في عدد من المدارس التابعة لمكتب الإشراف في جنوب مدينة الرياض، وقد بلغ حجم العينة 152 موظفة من جميع المدارس. وقامت الباحثة باستخدام أداة (الاستبانة) لجمع البيانات باعتبارها أداة تتفق وطبيعة المنهج المستخدم. تبين من النتائج التي توصلت إليها الدراسة أن متوسط العدد الأمثل لكلاً من الذكور والإناث هو (3) أطفال، كذلك تبين أن هناك موافقة إلى حد ما بين أفراد عينة الدراسة على العوامل الاجتماعية والاقتصادية المؤثرة على حجم الأسرة. الكلمات المفتاحية: الاتجاه، المرأة العاملة، حجم الأسرة، العوامل الاجتماعية، العوامل الاقتصادية.