مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

بناء القصيدة الهجائية عند الشاعر جرير قصيدة “حيِّ الغداةَ برامةَ الأطلالا” أنموذجا

The construction of the Satire poem of the poet Jarir

Murtadha Ali Sharara

Ministry of Education || Jordan

DOI PDF

Tab title
This research deals with the construction of the orthographic poem of the Umayyad poet Jarir bin Attia, who was famous for what is called the poetry of the opposites (alnaqayid), with two of the most famous Umayyad poets, Al Farazdaq and Al Akhtal. The research discusses the topic through three sections, the first deals with the motivations for satire in Jarir, psychologically, socially and artistically, and the second section is a theoretical description of Jarir’s method of constructing his satirical poem to achieve victory, primarily objectively, and the research deals with the technical aspects in furtherance of the main ones. As for the third section, it included an application to an alphabetical Jerry text, in which the poet Jarir spells his archenemy, the logical and conquering opponent, using his alphabetical ingenuity with all intelligence and ability, which shows that spelling is an integrated creative project by Jarir and not just an emotional reaction. The twelve with the Akhtal. Then the research concludes with a conclusion that includes the results. Keywords: satire, Umayyad poetry, antony, Jarir, al-Akhtal. 

بناء القصيدة الهجائية عند الشاعر جرير
قصيدة “حيِّ الغداةَ برامةَ الأطلالا” أنموذجا

مرتضى علي شرارة

وزارة التربية والتعليم || الأردن

Tab title
يتناول هذا البحث بناء القصيدة الهجائية عند الشاعر الأموي جرير بن عطية، الذي اشتهر بما يسمى شعر النقائض، مع اثنين من أشهر الشعراء الأمويين هما الفرزدق والأخطل. يُناقش البحث الموضوعَ عبر ثلاثة أقسام، الأول يتناول بواعث الهجاء عند جرير، نفسيًا واجتماعيًا وفنيًّا، والقسم الثاني وصف نظري لطريقة جرير في بناء قصيدته الهجائية لتحقيق الغلبة، موضوعيا في المقام الأول، ويتطرق البحث إلى الجوانب الفنية تعزيزًا للغاية الرئيسية. أمّا القسم الثالث فقد تضمّن تطبيقًا على نص جريري هجائي، يهجو فيه الشاعر جرير خصمَه اللدود الأخطل التغلبي، مستعملًا براعته الهجائية بكل ذكاء وتمكّن، بما يظهر أنّ الهجاء هو مشروع إبداعي متكامل عند جرير وليس مجرّد ردّة فعل انفعالية، وهذا النص الهجائي المدروس هو إحدى نقائضه الاثنتي عشرة مع الأخطل. ثمّ يخلص البحث إلى خاتمة تتضمّن النتائج. الكلمات المفتاحية: الهجاء، الشعر الأموي، النقائض، جرير، الأخطل.