الهوية الثقافية لأشغال المعادن المعاصرة في المملكة العربية السعودية وفق قراءة موريس ويتز

The cultural identity of contemporary metalworking in the Kingdom of Saudi Arabia according to Maurice Weitz’s critical reading

Shatha brahim Alsqha

King Saud University || KSA

Hilalh Jubeir Al-Hudhali

Taif University || KSA

Abstract

Abstract: The cultural characteristics of peoples are related to the components of life and society, and distinguish them from other peoples. The cultures depend on the economic and religious components of the countries and the customs and traditions that they carry and the extent of their impact on their cultural identity. The arts through the ages also express the culture of civilizations and their societies because of the contents that represent their cultural identity. Accordingly, the current research dealt with the field of cultural identity of metalworking in the Kingdom and its aesthetic components in a sample of the works of the contemporary Saudi artist. The research also aimed to identify the cultural identity, reveal the most important premises of cultural identity in the artwork, clarify the concept of metal works and the methods of its formation, and clarify the concept of Morris Weitz’s reading of critical analysis. The research followed the descriptive approach in identifying the concepts of cultural identity, the methods of forming works, clarifying the concept of critical reading of Morris Weitz, and the analytical approach by analyzing a sample of metal works by Saudi artists. The cultural identity premises are determined to build the artwork according to the artist’s vision and the artistic formations he presents. 

Keywords: philosophy, visual arts, art education, metal works, criticism and artistic appreciation.

الهوية الثقافية لأشغال المعادن المعاصرة في المملكة العربية السعودية
وفق قراءة موريس ويتز

شذا براهيم الاصقه

جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

هلاله جبير الهذلي

جامعة الطائف || المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: ترتبط الخصائص الثقافية لشعوب بمقومات الحياة والمجتمع، وتميزها عن غيرها من باقي الشعوب. تعتمد ثقافات الشعوب على المقومات الاقتصادية والدينية للدول وما تحمله من عادات وتقاليد ومدى تأثيرها على هويتهم الثقافية. كما تعبر الفنون عبر العصور عن ثقافة الحضارات ومجتمعاتها لما تحمله من مضامين تمثل الهوية الثقافية لها. وعليه تناول البحث الحالي مجال الهوية الثقافية لإشغال المعادن في المملكة ومقوماتها الجمالية في عينة من أعمال الفنان السعودي المعاصر. كما هدف البحث إلى التعرف على الهوية الثقافية والكشف عن أهم منطلقات الهوية الثقافية في العمل الفني، وتوضيح مفهوم الاشغال المعدنية وأساليب تشكيلها، وإيضاح مفهوم قراءة موريس ويتز لتحليل النقدي.  واتبع البحث المنهج الوصفي في التعرف على مفاهيم الهوية الثقافية ، وأساليب تشكيل الاشغال ، وإيضاح مفهوم القراءة النقدية لموريس ويتز، والمنهج التحليلي من خلال تحليل عينه من الاعمال المعدنية لفنانين سعوديين، وقد توصلت الدراسة إلى عدد من النتائج من أهمها، أنه يمكن تحديد مقومات الهوية الثقافية وفق منهجية علمية ترتبط بثقافة المجتمع، كما تتحدد منطلقات الهوية الثقافية لبناء العمل الفني وفق ورؤية الفنان وما يقدمه من تشكيلات فنية، ويمثل مجال الاشغال المعدنية موروثا فنية يحمل مضامين تشكليه متنوعة يعبر عنها الفنان، كما يمكن تطبيق قراءات النقدية لموريس ويتز على الاعمال الفنية للوصول لمداولات العمل الفني.

الكلمات المفتاحية: فلسفة، فنون بصريه، تربية فنية، اشغال معادن، نقد وتذوق فني.