مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

صورة المرأة في عالم نوال السعداوي الروائي

The image of women in Nawal El Saadawi’s novelist’s world*

Maha Mohamed Taha

College of Sciences and Arts || Sarat Abidah || King Khalid University || KSA

Abstract

Abstract: The purpose of this research was to ascertain the image of women in the universe of author Nawal El-Saadawi. among them.

This research accomplished this by including an introduction, a prologue, three chapters, and a conclusion. The preface was written to showcase the feminist novel’s picture of women and to introduce Nawal El Saadawi. As a result, the first chapter, headed “Patterns of the female image in Nawal Al-books,” Saadawi’s is separated into two sections: the first discusses the notion of the image and its varieties, and the second discusses women’s patterns.

It appeared in the second chapter, named “Features of the interaction between the woman and the other in Nawal Al-books,” Saadawi’s as well as the third chapter, titled “Drawing the woman’s character in Nawal Al-novels,” Saadawi’s and was separated into: The first subject of discussion is the idea of personality. The second subject is the methods used to depict women in Nawal Al-novels: Saadawi’s the figurative technique, the introspective method, and the declarative way.

The study reached many results, perhaps the most important of which is that Nawal El-Saadawi dealt with social, political and national issues, especially issues related to women,

Finally, the conclusion, which included the most important findings of the research in terms of results, recommendations and suggestions.

Keywords: Nawal Al-Saadawi, the novel, the image of the man, Surat Al-Nisa, character, style.

صورة المرأة في عالم نوال السعداوي الروائي

مها محمد طه

كلية العلوم والآداب بسراة عبيدة || جامعة الملك خالد || المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة إلى التعرف على صورة المرأة في عالم نوال السعداوي الروائي، حيث اهتمت نوال السعداوي بأنماط المرأة المختلفة، مع محاولة الكشف عن كيفية معالجة الروائية لهذه الأنماط، ومدى تأثير مجالها العلمي والعملي على رواياتها، والكشف عن ثنائية الرجل والمرأة من أجل الوصول إلى طبيعة العلاقة بينهما. 

وقد تناولت هذه الدراسة صورة المرأة بكافة أنماطها عند نوال السعداوي، حيثُ قدمت الدراسة لصورة المرأة في الرواية النسوية، والتعريف بنوال السعداوي وأهم المؤثرات في حياتها وأدبها، وأنماط صورة المرأة في روايات نوال السعداوي، ثمَّ بعد ذلك تناولت الدراسة ملامح العلاقة بين المرأة والآخر في روايات نوال السعداوي، وكذلك جانب رسم شخصية المرأة في روايات نوال السعداوي.

وقد توصلت الدراسة إلى العديد من النتائج، لعلَّ من أهمها أنَّ النصيب الأكبر الذي نال اهتمام نوال السعداوي للمرأة الأم التي لم تنفك من تقاليد المجتمع وعاداته فكانت الأم أمًّا نمطية تخاف وتخشى من كل شيء: الرجل، المجتمع، العادات والتقاليد، الحديث عن الجنس، عدم محاولة الاستقلال عن الرجل فكانت راضية خاضعة للزوج/ الرجل بمختلف أنماطه.

وأخيرًا الخاتمة، وقد تضمنت أهم ما توصل إليه البحث من نتائج، وتوصيات ومقترحات.

الكلمات المفتاحية: نوال السعداوي، الرواية، صورة المرأة، الشخصية، الأسلوب.