مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

الخريطة الساخرة وسيط تشكيلي لنقد الواقع العربي المغاربي المعاصر لدى الفنانين المغاربة

The satirical map is a medium for criticism of the contemporary Arab Maghreb reality among Moroccan artists

Haifa Ebn Hadj Salah

Higher Institute of Fine Arts || University of Sousse || Tunisia

Abstract

Abstract: During the recent timeframe, what has become the Arab Maghreb plastic artist’s goal during the recent period is foregrounding, through cartographic works that mimic the reality of the Maghreb Arab world, the plethora of the latter’s matters. This is to be done either via critical artwork that may reach a level of sarcasm in certain stances, or via criticizing reality in which the Arab world witnesses ideological and socio-cultural conflicts. That image is nothing more than a multi-faceted area of research that defines the Maghreb identity and represents the intellectual, cultural and social features of the corresponding society. Ergo, various artists tried to transmit the Maghreb reality through different images in such a manner that they entered the realm of social critique and satire. Yet, the intensity of criticism varies from an artist to another, for it is gauged according to his/her cultural and social backgrounds; adding to that his/her national sense of belonging. Indeed, the plastic artist has ventured in the game of geographic leveling of countries, and even of the map as a whole. Thus, they rendered the general makeup of the image a mimesis of his/her design which was both critical and awareness-oriented. Satirical maps, then, saw the light and waxed a plastic medium that transmits and critiques the modern Maghreb world.

Keywords: The map and society, criticizing reality, irony and satire, modern Maghreb reality, the modern Arab Maghreb plastic practice.

الخريطة الساخرة وسيط تشكيلي لنقد الواقع العربي المغاربي المعاصر
لدى الفنانين المغاربة

هيفاء ابن الحاج صالح

المعهد العالي للفنون الجميلة || جامعة سوسة || تونس

المستخلص: في الفترة الأخيرة، سعى الفنان العربي المغاربي التشكيلي إلى الاهتمام بالأعمال الخرائطيّة التي تنقل صورة الواقع في العالم المغاربي بمختلف قضاياه الأعمال النقديّة التهكميّة، أو من خلال نقد الواقع الذي يعيشه المشهد العربي جراء الصراعات الأيديولوجية والسوسيو ثقافية في عالمه. تلك الصورة هي ليست إلا مبحث متنوع الأوجه للتّعريف بالهويّة المغاربيّة وتقديم خاصيات المجتمع المغاربي فكريا وثقافيا واجتماعيا. لذلك حاول العديد من الفنانين نقل الواقع المغاربي في صور مختلفة وصلت بهم إلى نقد الواقع المجتمعي والتهكّم والسخرية، إلا أنّ حدة النقد قد تختلف من فنان إلى آخر وذلك حسب خلفيته الثقافيّة والاجتماعيّة وانتمائه الوطني. ذلك أنّ الفنان التشكيلي حاول التلاعب في مستويات بجغرافيا البلدان، فجعل المشهد العام للصورة يحاكي مطلبه، الذي كان نقديّا وتوعويّا في نفس الوقت. فأنتج بذلك خرائط ساخرة أضحت وسيطا فنيا لنقد الواقع العربي المغاربي.

الكلمات المفتاحية: الخريطة والمجتمع، نقد الواقع، السخريّة والتهكّم، الواقع المغاربي المعاصر، الممارسة التشكيليّة العربيّة المغاربيّة المعاصرة.