مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

قصيدة التجربة: المصطلح والأسس

The Poem of Experience: Term and Foundations

Mouhamad Basher Yaser Alahmad

Faculty of Arts and Humanities || Al-Baath University || Syria

DOI DOI

Tab title
This research, with its cognitive tools, seeks to present its understanding of the term “poem of experience”, according to a vision based on the approach between thematic poetry that is defined by themes and purposes emanating from an accident, and poetry that revolts against this stereotype, and transcends the occasion and the topic, to be concerned with their impact and effectiveness. The research attempted to draw the boundaries of the term “poem of experience” by examining the lexical significance and the deliberative context of the term. He also noted the confusion of some critical studies between the terms “experiment” and “experimentation” with regard to the sensitivity of experience and the formality of experimentation, and concluded the general foundations of the poem experience, which is reflected in the destruction of topics, transgression of purposes, diversity of significance and openness of interpretation. Hence, the research acquires its legitimacy, based on proposing a critical concept specific to the modernist poem, which is no longer bound by the stereotyped poetic controls and its functions. Keywords: The Poem of Experience, experimentation, thematic tendency, poetic purposes, the non-subject.

قصيدة التجربة: المصطلح والأسس

محمد بشير ياسر الأحمد

كلية الآداب والعلوم الإنسانية || جامعة البعث || سورية

Tab title
يسعى هذا البحث بما يملكه من أدواتٍ معرفيّةٍ إلى تقديم فهمه لمصطلح “قصيدة التّجربة”, وفق رؤيةٍ مؤسّسةٍ على المقاربة بين الشعر الموضوعاتيّ الذي تحدّده موضوعاتٌ وأغراضٌ منبثقةٌ عن مناسبةٍ عارضةٍ، والشعر الذي يتمرّد على هذه القولبة، ويتجاوز المناسبة والموضوع، ليُعنَى بأثرهما وفاعليّته. وقد حاول البحث رسم حدود مصطلح “قصيدة التجربة” من خلال التّعرّض إلى الدّلالة المعجميّة والسّياق التّداوليّ للمصطلح. كما نوّه إلى خلط بعض الدّراسات النّقديّة بين مصطلحي “التّجربة” و”التّجريب” بالوقوف عند حساسيّة التّجربة وشكليّة التّجريب، وخلص إلى الأسس العامّة لقصيدة التّجربة، التي تتجلّى في تحطيم الموضوعات وتجاوز الأغراض وتنوّع الدّلالة وانفتاح التّأويل. الكلمات المفتاحية: قصيدة التجربة، التجريب، النزعة الموضوعاتيّة، الأغراض الشعرية، اللّاموضوع