Social issue in Tunisian cinema: A study in dimensions and significances
Tarek Ben Mohamed Elmahmoudi
Higher Institute of Plastic Arts of Nabeul || Carthage University || Tunisia
Tab title
The correlation of cinema with reality stood for the crucial rule in launching this type of arts. The economic and political transformations that the world has gone through and which emitted the social reality of mankind have reinforced the relationship of cinema with reality in terms of maturity meaningfulness and worth. The social displays that arose from this reality were presented within film subjects grounded on artistic managements with intellectual and aesthetic dimensions, and according to creative visions that seek to raise the viewer’s taste and awareness, thus enhancing their role in the production of knowledge and therefore, the cultural scene is endowed and developed. Tunisian cinema has not moved away from this lane, as all the social themes lead the tendencies of this cinema. Sometimes the cinematic approach gets deeper and hence forms a kind of creative anomaly, which would falsify the conceptions on which the term local cinema is built. Tunisian social cinema has drawn for itself a sequence that will allow it to be comprehensive in its cinematic presentation and boost the artistic approaches that ventured on establishing a national cinema with global echo: a cinema whose schemes are stimulated by the apprehensions of its citizens and their real life issues. Film; themes in Tunisian cinema was directed towards embracing the problems of the local street. The fluctuations that the country has perceived during its contemporary history have been the emphasis of the Tunisian filmmakers. Each platform of this history has accumulated jargon that is prerequisite to maintain the procedure of this artistic expression, and to ensure its being within the Tunisian cultural scene. Despite some shortcomings and deficiencies in the cinematic approach, the employment of the dialectical relationship between the individual and society within the works of Tunisian cinema was demonstrated in its preeminent forms. Consequently, the artistic depth which was for a long time sought is now achieved. Keywords: Tunisian cinema – Social issue – Tunisian cultural scene – Interets of Tunisian cinema – Cinematographic discourse.
الموضوع الاجتماعيّ في السّينما التّونسيّة: قراءة في الأبعاد والدّلالات
طارق بن محمّد المحمودي
المعهد العالي للفنون الجميلة بنابل || جامعة قرطاج || تونس
Tab title
مثّل ارتباط السّينما بالواقع القاعدة الأساسيّة في تركيز هذا النّوع من الفنون، ونتيجة ما عرفه العالم من تحوّلات اقتصادية وسياسيّة ألقت بظلالها على الواقع الاجتماعيّ للإنسان، أصبحت هذه العلاقة أكثر نضجا وتعبيرا في حيثيّاتها. قُدّم ما أفرزه هذا الواقع من مظاهر اجتماعيّة صلب مواضيع فيلميّة تقوم على معالجات فنيّة ذات أبعاد فكريّة وجماليّة، ووفق رؤى إبداعيّة تسعى إلى الارتقاء بذائقة المشاهد ووعيه، معزّزة بذلك دورها في إنتاج المعرفة وتأثيث المشهد الثّقافيّ وتطويره. لم تنأ السّينما التّونسيّة بنفسها عن هذا المسار، لنجد المواضيع الاجتماعيّة تسيطر بشكل كبير على توجّهاتها، ويتعمّق أحيانا تناولها السّينمائيّ ليتشكّل نوع من الشّذوذ الإبداعيّ، الّذي من شأنه تشويه المفاهيم الّتي يرتكز عليها مصطلح السّينما المحليّة. وقد رسمت السّينما الاجتماعية التونسيّة لنفسها خطّ سير يمكّنها من الشّمولية في طرحها السّينمائيّ، بمقاربات فنيّة تراهن على تأسيس سينما وطنيّة ذات صدى عالميّ، تستلهم طروحاتها من مشاغل مواطنيها وقضايا واقع معيشتهم. توجّه المتن الفيلميّ في السّينما التّونسيّة نحو معانقة مشاكل الشّارع المحلّيّ، فكان ما تشهده البلاد من تقلّبات طوال تاريخها المعاصر محلّ اهتمام صنّاع السّينما التّونسيّون. ولقد اكتنزت كلّ مرحلة من هذا التّاريخ المفردات الّتي تتطلّبها المحافظة على سيرورة هذا التّعبير الفنّيّ، وضمان صيرورته داخل المشهد الثّقافيّ التّونسيّ. وبالرّغم من بعض الهنات والنّقائص في التّناول السّينمائيّ، فلقد تجلّى توظيف العلاقة الجدليّة بين الفرد والمجتمع ضمن اشتغالات السّينما التّونسيّة في أبهى صوره، وهو ما أكسبها العمق الفنّيّ الّذي طالما بحثت عنه وسعت إلى تحقيقه. الكلمات المفتاحية: السّينما التّونسيّة – الموضوع الاجتماعيّ – المشهد الثّقافي التّونسيّ- اشتغالات السّينما التّونسيّة- الخطاب السّينمائي.