The Sufi Experience in Mahmoud Darwish’s Poetry- the Hoopoe poem
as a model
Ismail Mahmoud Ehtoob
Ministry of Education || Jordan
Tab title
This study is based on the analysis of the influence of Sufi thought on the poet Mahmoud Darwish in the poem “Hoopoe”, which is combined with the book of Farid al- Din al- Attar “The Logic of the Bird.” It turns out that Darwish turned to the world of brightness in order to take advantage of the mystical terminology of immersion, depth in the image, and difficulty in coding. In fact, his textual relevance in this experiment is not limited to his crucible in the crucible of “bird logic” alone, but extends to all sources of Persian mysticism, and therefore the researcher sought to reveal the references between the “bird logic” and the foundations of Sufi thought, and then monitor their reflections, taking into account Consider that the issue of belonging to the land or shifting from it is one of the most serious issues in the process of Mahmoud Darwish, and the reason is the stark contrast between his revolutionary and Sufi tolerant thought. Keywords: Darwish, Sufism, Hoopoe, Attar.
التجربة الصوفية في شعر محمود درويش- قصيدة الهدهد أنموذجًا
إسماعيل محمود إحطوب
وزارة التربية والتعليم || الأردن
Tab title
هدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن أثر الفكر الصوفي على الشاعر محمود درويش في قصيدة “الهدهد”، التي تناص بها مع كتاب فريد الدّين العطَّار “منطق الطّير*”، وقد اتضح أنَّ اتجاهه نحو عالم الإشراق كان رغبةً في الاستفادة مما تمنحه المصطلحات الصوفية من غمرٍ دلالي، وعمق في الصورة، وصعوبة في التّرميز. والواقع أنّ تعالقه النصّيّ في هذه التجربة لا يتحدد إساره في بوتقة “منطق الطّير” وحده، بل يتسع ليشمل منابع التصوف الفارسي، ولذلك عمد الباحث إلى محاولة الكشف عن انعكاس المرجعيات الثقافية القائمة بين “منطق الطَّير” ومرتكزات الفكر الصوفي على محمود درويش، آخذًا بعين الاعتبار أنَّ قضية الانتماء للأرض أو التحوُّل عنها هي من أخطر القضايا في مسيرته، والسبب هو التناقض الصارخ بين فكره الثوري وبين الفكر الصوفي التسامحي. أما الهدهد الذي نصّبه العطَّار دليلًا وهاديًا للطّير في رحلتها العرفانية، فعلى غير المتوقع جاء رفض درويش لما يمليه عليه هذا الطائر معادلًا لرفضه جنوح قيادة الرحلة الفلسطينية للتفاوض مع العدو الصهيوني، وهو ما يفسِّر الإصرار الواضح في القصيدة على تجاوز منطق الهدهد، وتحويله من المقدس إلى الدنيوي، وبذلك ينقلب معنى الرحلة الصوفية بُغية إرساء رؤية فلسفية جديدة، لا تفصل بين الروح والجسد، إنَّما ترنو إلى التَّوحد مع الأرض والعودة إليها. الكلمات المفتاحية: درويش، الصوفية، الهدهد، العطّار.