The role of public relations in managing crises in institutions From the point of view of workers in the municipality of Riyadh

Jamal Abdullah Al- Maamari

Faculty of Arts and Human Sciences || University Mohammed the first Oujda || Morocco

DOIPDF

The present study aimed to identify the role of public relations in managing crises in institutions from the point of view of workers in the municipality of Riyadh, and to identify the role of public relations in the early detection of the crisis. The current research used the descriptive method and the questionnaire was used as a research tool. The research sample consisted of 160 individuals working in the municipality of Riyadh, who were chosen in a simple random way. The study found that the role of public relations in crises came between (2.58- 3.95), which is a medium degree. This is due to the fact that the culture of some institutions is still absent from the role of public relations in institutions. In the field of crises detection, the arithmetic averages ranged between (3.02 – 4.22), and the axis came with a moderate degree due to the lack of joint cooperation between departments and the development of plans that would reveal crises before they happen. In the field of information availability, the arithmetic averages ranged between (3.19- 3.92). The fourth field: Communication The arithmetic averages ranged between (3.05 – 3.69). Based on the results, the researcher presented a set of recommendations and proposals to activate the role of public relations in crisis management. Keywords: role, crisis management, public relations.

دور العلاقات العامة في إدارة الأزمات في المؤسسات من وجهة نظر العاملين
في بلدية مدينة الرياض

جمال بن عبد الله المعمري

كلية الآداب والعلوم الإنسانية || جامعة محمد الأول وجدة || المغرب

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على دور العلاقات العامة في إدارة الأزمات في المؤسسات من وجهة نظر العاملين في بلدية مدينة الرياض، ومعرفة متطلبات إدارة الأزمات من قِبل العلاقات العامة، التعرف على دور العلاقات العامة في الاكتشاف المبكر للأزمة. واستخدم البحث الحالي المنهج الوصفي واستخدمت الاستبانة كأداة للبحث. وتكونت عينة البحث من 160 فردا من العاملين ببلدية الرياض تم اختيارهم بالطريقة العشوائية البسيطة وتوصلت الدراسة إلى أن دور العلاقات العامة في الأزمات جاءت بين (2.58- 3.95) وهي درجة متوسطة ويرجع ذلك إلى أنه مازال غياب ثقافة بعض المؤسسات عن دور العلاقات العامة في المؤسسات. وفي مجال الكشف عن الأزمات قد تراوحت المتوسطات الحسابية ما بين (3.02- 4.22) وجاء المحور بدرجة متوسطة ويرجع ذلك إلى عدم التعاون المشترك بين الاقسام ووضع خطط من شأنها تكشف عن الأزمات قبل وقوعها. وفي مجال توافر المعلومات أن المتوسطات الحسابية قد تراوحت ما بين (3.19- 3.92). المجال الرابع: الاتصال أن المتوسطات الحسابية قد تراوحت ما بين (3.05- 3.69). واستنادا للنتائج قدم الباحث جملة من التوصيات والمقترحات لتفعيل دور العلاقات العامة في إدارة الأزمات. الكلمات المفتاحية: دور، إدارة الأزمات، العلاقات العامة. 

==> أرسل بحثك <==