مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

التوجيه النحوي والصرفي لقراءة طلحة بن مصرف مقابلة بقراءة تلميذه حمزة بن حبيب الزيات: في آخر سورة البقرة من آية 282 إلى نهاية السورة

Syntactic and Morphological Selections in the Recitation of Talhah bin Mesrf and His student ، Hamza bin Habeeb Al- Zayyat: At the end Al-Baqara from verse 282 till end of the surah

Wafa Mohammed Al-Shehri

College of Languages and Translation || University of Jeddah || KSA

DOI PDF

Tab title
The study aimed to identify reading a science from the flags of readings (Talha bin Mesrf) one of the followers whose reading was described as abnormal، and his reading interview with the reading of his student Hamza Al-Zayat، and he is one of the seven readers who described their reading frequently، and directed them morally and morphologically، by tracking the verses that were received There is a reading by Talha bin Mesrf، and his student disagreed or agreed with it، and a grammatical or morphological analysis of the way in which this reading came out. Therefore، the research relied on the descriptive approach. Frequent and that the reason for the irrugulartiy which is a violation of drawing the Koran، not the weakness of the bond or violation of the rules of the Arabic language. Keywords: anomalies، frequency، direction.

التوجيه النحوي والصرفي لقراءة طلحة بن مصرف مقابلة بقراءة تلميذه حمزة بن حبيب الزيات: في آخر سورة البقرة من آية 282 إلى نهاية السورة

وفاء محمد الشهري

كلية اللغات والترجمة || جامعة جدة || المملكة العربية السعودية

Tab title
هدفت الدراسة إلى التعرف على قراءة علم من أعلام القراءات (طلحة بن مصرف) وهو من القراء التابعين الذين وصفت قراءتهم بالشاذة، ومقابلة قراءته بقراءة تلميذه حمزة الزيات، وهو من القراء السبعة الذين وصفت قراءتهم بالمتواترة، وتوجيهها نحوياً وصرفياً، من خلال تتبع الآيات التي وردت فيها قراءة طلحة بن مصرف، وخالف فيها تلميذه أو وافقه، وتحليلها تحليلاً نحوياً أو صرفياً لبيان الوجه الذي خرجت عليه هذه القراءة، لذلك اعتمد البحث على المنهج الوصفي، وقد تبين بعد الدراسة أن قراءة طلحة بن مصرف وعلى الرغم من أنها قراءة شاذة إلا أنها موصلة لقراءة متواترة، وأن سبب الشذوذ فيها هو مخالفة رسم المصحف، وليس ضعف السند أو مخالفة قواعد اللغة العربية. الكلمات المفتاحية: الشذوذ، التواتر، التوجيه.