مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

الراوي بين المقروء والمرئي السينمائي  (2000- 2017)

Narrator Between Reading Text and Visual Film (2000-2017)

Kawthar M. Ali Jabara

University of Duhok || Kurdistan Region || Iraq

Dhiya Abdulrazaq Ayoob

Faculty of Education || Koya University || Kurdistan Region || Iraq

DOI PDF

Tab title
Written narratives (narrative text) and visual narrative (film text) share the fact that they both rely on specific narrative events, as well as narrative technique, the events in both of the texts go on with their different states, but what differentiates these two narrative techniques is the difference that they both have in their media system and their media. For the language of the narrative text is the word, while the language of the visual narrative is the picture. Therefor, the literary text is aimed at the intangible at second level. Although, the tool of expression is different in both of theme, they depend on the presence of a narrator in their structures, in its different forms, whether it is narrated by the author himself or by a narrator. We will not talk so long abut the definitions of the narrator and their classifications that  can be found in many references, and we find that what is important to point at in this paper is the relationship between the narrator and the director along sides with the author. And the kind of narrators by their distortive peculiarity between what is literary and what is cinematic. The research is of three sections the first and third of which deal with narrative and visual text, they also tackle the role of the omniscient narrator in narrating the story and his movements between the two texts, narrative and visual one. The second section studies the processing of the visual texts. In which it is unique to the narrative texts in the voice over which is not achieved in the written texts. Keywords: Narrative literature, read texts, Visual texts, , Arabic cinema, Arabic novel  Novels after (2000), Narrator.  

الراوي بين المقروء والمرئي السينمائي  (2000- 2017)

كوثر محمد علي جبارة

جامعة دهوك || إقليم كوردستان || العراق

ضياء عبد الرزاق أيوب

فاكلتي التربية || جامعة كويه || إقليم كوردستان || العراق

Tab title
لم يكن موضوع العلاقة بين الأدب والسينما بعيدا عن أقلام الباحثين وحواراتهم المكتوبة والمتلفزة كذلك، بل عولج مسبقا واختلفت فيه الآراء بين مؤيد ورافض وبين مشجع ومعترف بالعلاقة والتأثير المتبادل ومن يقف عكس ذلك تماما من الفنانين إلى المخرجين وصناع السينما، ومرورا بالأدباء والنقاد، وطال هذا الاختلاف والتغاير مختلف تفصيلات النصين ليلائم النص الأدبي المقروء متطلبات الفن السينمائي المرئي، قبل أن يمر بمراحل لإعداده وتحويله إلى نص مرئي بلغة صورية مختلفة عن لغته التي كتب بها بوصفه نصا أدبيا. وفي هذا البحث سنسلط الضوء على تفصيلية من تفصيلات التحول بين النصين المقروء والمرئي السينمائي، فاختصت الدراسة هذه بموضوع الراوي؛ تشكلاته والتغيرات التي يخضع لها أثناء انتقاله من وصفه كائنا من ورق إلى كونه صوتا يرافق النص المرئي أو إلى غيابه تماما لتحل مكانه تقنيات مرئية بحتة أبرزها الكاميرا.  ومن هنا انقسم البحث إلى ثلاثة محاور اختص الأول والأخير منهما بالنصين المقروء والمرئي السينمائي فعرضنا فيهما للمؤلف الضمني وذات المؤلف الثانية ودورهما في عملية السرد في النصين، وكذلك لموقع الراوي وتحولاته بين النصين المقروء والمرئي السينمائي، أما المحور الثاني فقد انفرد بمعالجة النصوص المرئية بما تميزت به عن النصوص المقروءة في صوت الراوي (Voice over ) الذي لا يتحقق في النصوص المقروءة. واختير لهذا البحث عينة تحليلية من الأعمال الروائية العربية التي اقتُبست من أفلام سينمائية عربية منذ العام 2000 حتى عام إعداد هذه الدراسة2017، لقلة الدراسات الأكاديمية المقارنة حول هذه الأعمال وكذلك لتطور تقنيات الفن السينمائي الذي أدى إلى إمكانية اقتباس النصوص حتى غير المؤهلة لأن تكون نصوصا سينمائية مرئية، فضلا عن ابتعاد هذه الأعمال عن الاقتباس الحرفي للأعمال المكتوبة ما جعل من النصين يقدمان وجهتي نظر مختلفتين لمبدعِيهما الروائي، السيناريست، الممثل والمخرج.   الكلمات المفتاحية: الأدب الروائي، النصوص المقروءة، النصوص المرئية، السينما العربية، روايات ما بعد عام2000، الراوي، Voice over.