قصيدة ( دثريني ) للشاعر عبد الكريم أبو الشيح: “دراسة أسلوبية”
خالد عبد العزيز حسان
قسم اللغة العربية || وزارة التربية والتعليم || الزرقاء || المملكة الأردنية الهاشمية
Tab title
تناولت هذه الدراسة قصيدة “دثريني” للشاعر عبد الكريم أبو الشيح” دراسة أسلوبية، تربط النسيج اللغوي بقيمه التعبيرية، هادفة إلى تحليل قصيدته الشعرية في ضوء تضافر المناهج؛ وذلك أن الدراسة الشاملة للقصيدة لا يمكنها إلا أن تفيد من غير منهج. ونظرت هذه الدراسة إلى قصيدة “دثريني” بوصفها نصًّا متعدد المستويات؛ تحليلًا لمكوناتها ومقابلةً لمستوياتها التراكيبية، وعدّت أن لكل عنصر لغويّ وظيفته التي يؤديها في المقطع الذي ورد فيه، وربطت ما ورد في قصيدته من مكونات لغويّة بمبدعها الذي اختارها دون غيرها ليشكّل خطابه الإبداعيّ. جاءت الدّراسة في ثلاثة مستويات: ظواهر أسلوبيّة إيقاعيّة، وظواهر أسلوبيّة تركيبيّة، وظواهر أسلوبيّة دلاليّة. على المستوى الإيقاعيّ: تفنّن أبو الشيح في اختيار وزنه الشعري، وتشكيلاته الصوتية الدّاخليّة، وانسجامها مع دلالات القصيدة. على المستوى التركيبيّ: كثّف أبو الشيح من التّركيب الإنشائي (الأمر) بوصفه مؤشّرًا دلاليًّا، واستعمل أسلوب التوكيد مرتكزًا تركيبيًّا، كما اضطلع الفعل بوصفه عنصرًا مهمًا في بناء النص بدور متميّز. على المستوى الدلاليّ: سيطر الحقل الدلالي (الحبّ) على مكونات اللغة في قصيدته، كما تأثّرت اللّغة عنده بالموروث الصّوفي، كما ظهر (التّناص) والاعتناء به، وخاصّة التّناص الدّينيّ منه. ورأت الدّراسة أنّ أبا الشيح – شاعرًا- استطاع أن يرقى في توظيف معطيات النّظام اللّغويّ بمستوياته المتعدّدة؛ ليخدم النصّ الشّعريّ من الناحية التّعبيريّة والتّأثيريّة والجماليّة؛ ذلك أنه قد جمع في قصيدته تقنيات متعددة. لعل هذه الدراسة قد خرجت عن النمط التّقليديّ في معالجة النّصوص الشّعريّة القديمة، وسلكت منهجًا نقديًا حديثًا ينزع إلى المقاربة الموضوعية قدر الإمكان. الكلمات المفتاحية: الأسلوبية، الشعر الأردني، عبد الكريم أبو الشيح، التحليل الأسلوبي، المستويات الأسلوبية.
Datherini Poem By Abdul Kareem Abu Alshih ,the poet “Stylistic Study”
Tab title
This study has dealt with Abdul Kareem Abu al – Shih Poetry: stylistic study which connects the linguistic structure with its expressive value or significance in order to analyze his poetry in the light of method solidarity because the comprehensive study of the collection –divan must be useful even without method. The study viewed Dtherini poem as various level texts so they were analyzed and their basic elements were counted. Besides, the different structures were contrasted and each linguistic element has its own function in the frame of the text or context. Moreover, all of the linguistic elements were connected to the poet who invented them to create his creative poetry. The study consists of three chapters: (Stylistic rhythmical phenomena, Stylistic structural phenomena and Stylistic semantic phenomena). At rhythmical level: Abu al – Shih has carefully selected his rhymes and internal acoustic formulations and their harmony with the theme of the poem. At structural level: Abu al – Shih intensively used the composition structures (Command) as semantic indications specially the use of the verb as a significant element in building up distinguished texts. At semantic level: the semantic fields such as (love) dominated the linguistic elements in his poems as appeared in quotation specially the religious quotations. The study viewed Abu al – Shih as a poet who was able to highly employ the elements of the linguistic system with its various levels to serve his poetic purposes in the expressive, emotive, impressionistic, and aesthetic aspects, so he has combined varied techniques in the same text. This study did not follow the conventional approach in processing the classical poetic texts, but it followed a modern critical approach which tends to the objective approach as much as possible. Keywords: Stylistic, Jordanian poetry, Abdul Kareem Abu al-Shih, Stylistic analysis, stylistic levels.