الاشتغالات الفكريّة للخطاب السّينمائي المغاربي:محاولات لاستيعاب الواقع وتمثّلاته

The intellectual activities of the Maghreb cinematic discourse:
Attempts to understand reality and its manifestations

Dr. Elmahmoudi Tarek

Higher Institute of Arts and Crafts | University of Gabes | Tunisia

button url=”https://doi.org/10.26389/AJSRP.D231022″ target=”blank” style=”glass” background=”#f19409″ color=”#ffffff” size=”5″ center=”yes” radius=”round” icon=”icon: dot-circle-o”]DOI[/button]

Abstract

Abstract:  Maghreb cinema is one of the most important Arab and African cinemas that has paid extreme thoughtfulness to the intellectual content inside the making of feature films. This content was arranged through a cinematic language whose expressions were grounded on predominantly aesthetic concepts. These perceptions therefore established the specificity and uniqueness of this cinema. This trend led to the presentation of a cinematic discourse of reformist dimensions, reflecting the level of cinematic awareness that filmmakers have in this geographical arena. These filmmakers have the ability to develop creative concepts that respond to the aspirations of the viewer and establish the vivacity of this sector. This discourse has been linked to the local reality in its political and social transformations thus interpreting the artistic revelations of the directors, and also shaping the scope that determines the course of the cinema.

On the other hand, the conceptual theses of this discourse and its work faced many difficulties, which hindered the aspirations and dreams of Maghreb film directors. These hindrances varied according to time and place. In brief, finding solutions to release the Maghreb cinematic act, and its creativity is so necessary. This liberation embodies the central instrument that could enhance the whole cinematic process.

Keywords: Maghreb cinema – discourse – intellectual works – creative act – reality.

الاشتغالات الفكريّة للخطاب السّينمائي المغاربي:

محاولات لاستيعاب الواقع وتمثّلاته

الدكتور / طارق بن محمّد المحمودي

المعهد العالي للفنون والحرف | جامعة قابس | تونس

الملخص

المستخلص: تعدّ السّينما المغاربيّة إحدى أهمّ السينمات العربيّة والإفريقية الّتي أولت اهتماما مكثّفا بالمضمون الفكريّ ضمن إنتاجاتها من الأفلام الطويلة. ولقد ارتسم هذا المضمون من خلال لغة سينمائيّة ارتكزت تراكيب تعبيراتها على مفاهيم جماليّة بالأساس، أسّست خصوصيّة هذه السّينما وتفرّدها. أفضى هذا التوجّه إلى تقديم خطابا سينمائيّا ذو أبعاد تقدّميّة، عكس مستوى الوعي السينمائي الذي تمتّع به صنّاع السّينما في هذا المجال الجغرافي، وقدرتهم على استنبات مفاهيم إبداعية تستجيب لتطلّعات المُشاهد وتؤسّس حيويّة هذا القطاع. ولقد ارتبط هذا الخطاب أيّما ارتباط بالوقع المحلّي وما يشهده من تحوّلات سياسيّة واجتماعيّة، فكان المجال لترجمة الرّؤى الفنيّة لمخرجي هذه السّينما، والبوصلة الّتي تحدّد مسار هذه الأخيرة. 

في المقابل، اصطدمت الطّروحات الفكريّة لهذا الخطاب واشتغالاتها بحواجز عديدة، حيث شكّلت العائق أمام تطلّعات مخرجي السينما المغاربيّة وأحلامهم. وقد اختلفت هذه العوائق باختلاف الزّمان والمكان، ممّا أوجب إيجاد الحلول لتحرير الفعل السّينمائي المغاربي، ومن خلاله الفعل الإبداعي، وهو الّذي يمثّل المحرّك المركزي للعمليّة السّينمائيّة برمّتها.

الكلمات المفتاحية: الخطاب – السّينما المغاربيّة – الاشتغالات الفكريّة – الواقع – فعل إبداعي.