The cinematic approach to the daily reality in the movie “Omar Gatlatou
Al Rajla”: The founding of “the Algerian realist cinema”
Tarek Elmahmoudi
Higher Institute of Arts and Crafts of Gabes || University of Gabes || Tunisia
Abstract: In the course of the eighties of the last century, Algerian cinema launched another tendency that concentrated on the Algerian actuality after independence and was labeled the “new cinema”. The contents of this cinema were somewhat far from the authority of the “exaggerations” of liberation war which bounded the creative horizon and restrained every intellectual motivation and research act, and thus contributed to retaining cinema away from its factual role, particularly at this stage in the history of Algeria.
This cinema trend scrutinized the social and economic circumstances within Algerian society during this period, and as result disturbing the notion of exaltation, stylized bravery, and the holiness of platforms. This was signified by moving towards deeper and more thoughtful visions related mainly to the modest citizen and his daily life, thus announcing the perpetuation of the transformation in Algerian cinema that began in the late seventies. This phase was established on solid basics. Fundamentally, the rise of a generation of young filmmakers who received academic training in numerous specialized European universities and who on their return to their homeland passed their dreams and mainly their new ideas which were built on audaciousness and innovation. Simultaneously with the new realism in Italy and the new trend in France, this enlightened vision was formed within Algerian cinema, and produced for the viewer a group of films that, although with a combining coordination, presented different and taboo liberated managements.
In this esteem, the feature film “Omar Qatlatou Al Rajla” directed by Merzak Allouache is measured as the most significant title of the Algerian realist cinema, which deals with the social phenomena within the Algerian society, according to artistic and artistic methods that allow the development of the spectator’s sense of taste and enhance his knowledgeable and cinematic culture.
Keywords: The cinematic approach – daily reality – the Algerian realist cinema – the movie “Omar Qatlatou Al Rajla”.
المقاربة السّينمائيّة للواقع اليوميّ في فيلم “عمر قتلتو الرّجلة”:
التّأسيس للـ”سّينما الواقعيّة الجزائريّة”
طارق المحمودي
المعهد العالي للفنون والحرف بقابس || جامعة قابس || تونس
المستخلص: خلال ثمانينيّات القرن الماضي، أطلقت السّينما الجزائريّة توجّها آخر اهتمّ بالواقع الجزائريّ بعد الاستقلال ولُقّب بـ”السّينما الجديدة”. كانت مضامين هذه السّينما بعيدة بشكل ما عن سلطة “مفاتن” حرب التّحرير الّتي حاصرت الأفق الإبداعيّ وكبّلت كلّ إرادة فكريّة وفعل بحثيّ، وساهمت في إبعاد السّينما عن دورها الحقيقيّ خصوصا في هذه المرحلة من تاريخ الجزائر. رصد هذا التيّار السّينمائيّ الأوضاع الاجتماعيّة والاقتصاديّة داخل المجتمع الجزائريّ في هذه الفترة، فقطع مع التّمجيد والبطولات المنمّقة وقداسة المراحل. وقد تمثّل ذلك بالتّوجّه نحو رؤى أكثر عمقا وبحثا ترتبط أساسا بالمواطن البسيط وحياته اليوميّة، معلنا بذلك عن تواصل التّحوّل في السّينما الجزائريّة الّذي بدأ أواخر السّبعينيّات.
كان لهذه المرحلة أُسس ساعدت على قيامها، وأبرزها جيل من المخرجين الشبّان تلقّوا تكوينا أكاديميّا في عديد الجامعات الأوروبيّة المختصّة ليعودوا إلى وطنهم حاملين أحلامهم وبرعاية أفكار انبنت على الجرأة والتّجديد. فبين الواقعيّة الجديدة في إيطاليا والموجة الجديدة في فرنسا تشكّلت هذه الرّؤية التّقدّميّة داخل السّينما الجزائريّة، وأفرزت للمشاهد مجموعة من الأفلام الّتي وإن كانت ذات توجّه موحّد إلّا أنّها قدّمت معالجات مختلفة ومحرّرة من كلّ قالب.
وفي ذلك، يعتبر الفيلم الطّويل “عمر قتلاتو الرّجلة” للمخرج “مرزاق علواش” العنوان الأهمّ للسّينما الواقعيّة الجزائريّة، والّتي تتناول الظواهر الاجتماعيّة داخل المجتمع الجزائريّ، وفق أساليب فنيّة وجماليّة تمكّن من تنمية ذائقة المتفرّج وإثرء زاده الفكريّ وثقافته السّينمائيّة.
الكلمات المفتاحية: المقاربة السّينمائيّة – الواقع اليوميّ – السّينما الواقعيّة الجزائريّة – فيلم “عمر قتلتو الرُّجلة”.