منهج المصادفة في الفن التشكيلي

The method of chance in plastic art

Hakima KASSID

Faculty of Humanities and Social Sciences || Mohammed V University || Morocco

Abstract

Abstract: This research attempts to question the  relationship between art and chance. Associating these two terms at first glance leads to a contradiction and requires in-depth investigation. Associating art with chance is  a link between a random, involuntary phenomenon and a conscious intentional process, and their coexistence amounts to denying the artist’s complete control over his creative realization, which can lead to undermining the idea of ​​genius and artistic inspiration, and casts doubt  on the idea of hard work.

However, with the emergence of modern art, artists began to express themselves with greater freedom, and they resorted to chance and its  methodological and unsystematic mechanism, so they surrendered to it and ceased to fight it, and submitted  it to their ultimate ends and intentions, which opened the door for the artist to experience the sensory world of an infinity in order to obtain surprising and amazing results.

Keywords: plastic art, chance method, spontaneity, abstract expressionism.

منهج المصادفة في الفن التشكيلي

حكيمة قصيد

كلية الأداب والعلوم الإنسانية || جامعة محمد الخامس || المغرب

الملخص

المستخلص: إن هذا البحث هو محاولة لمساءلة العلاقة بين الفن والمصادفة، حيث أن الجمع بين هذين المصطلحين يحيل في الوهلة الأولى إلى التناقض ويستوجب التعمق والتقصي. فإقران الفن بالمصادفة إنما هو ربط بين ظاهرة عشوائية لا إرادية وعملية قصدية واعية، وتلازمهما يعني نفي للسيطرة الكاملة للفنان على منجزه الإبداعي مما قد يؤدي إلى تقويض فكرة العبقرية الفنية والإلهام، ويشكك في فكرة العمل  الجاد. لكن، مع ظهور الفن الحديث، أخذ الفنانون يعبرون عن أنفسهم بقسط أكبر من الحرية، وصاروا يلجؤون الى المصادفة وآليتها المنهجية وغير المنهجية، فاستسلموا لها وكفوا عن محاربتها، وسخروها لغاياتهم ومقاصدهم النهائية، مما فتح الباب أمام الفنان، للتجربة الحسية لعالم لانهائي من أجل تحقيق نتائج مدهشة ومفاجئة.

الكلمات المفتاحية: الفن التشكيلي، منهج المصادفة، التلقائية، التعبيرية التجريدية.