Orbits of meaning construction in the Maghrebian film:
A study in liberation concept
Tarek Elmahmoudi
Higher Institute of Arts and Crafts || University of Gabes || Tunisia
Fethi Ghariani
Faculty of Human & Social Sciences of Tunis || Tunis University || Tunisia
Abstract: The existence of the perception of liberation in cinema has a special character owing to the distinctiveness and privileges that the structure of this artistic expression has unlike other arts.
The construction of the cinematic work hangs chiefly on the image, as it is the fundamental constituent of discourse and its language, the image unifies forms and meanings with content. As a result, it combines the narrative with the visual expressions in film depictions.
So, the cinematic image is the artifact of interactions whose basis is predominantly intellectual. In other words, the making of sense and the refinement of meaning is essentially the base of image as well as its principle. In a word, meaning construction fixes the image level.
Entwining the image leads to more research and penetration resulting in more indications and interpretations. The image can be an appearance of reality, but not always an imitator of that reality. Hence its structure ranges between reality and revelation.
In order to develop the cinematic image and obtain its maximum potential, it was necessary for it to be liberated at all levels, reaching the deepest topics and the expectations of audience. This is merely made by heading in the direction of broad horizons of artistic and intellectual creativity, and inflowing worlds that were previously difficult to reach. Talking about the development of a cinema and its glow cannot be at hands without a free thought.
Keywords: Orbits- Constructing meaning- Concept of liberation- Maghreb film.
مدارات بناء المعنى في الفيلم المغاربي: قراءة في مفهوم التحرّر
طارق بن محمّد المحمودي
المعهد العالي للفنون والحرف || جامعة قابس || تونس
فتحي الغرياني
كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بتونس || جامعة تونس || تونس
المستخلص: يكتسي حضور مفهوم التحرّر في السّينما طابعا خاصا، وذلك لما تعتري بنية هذا التّعبير الفنّيّ من خصوصيّات وامتيازات تفتقدها باقي الفنون الأخرى. إذ يعتمد بناء العمل السّينمائيّ أساسا على الصّورة، فهي المكوّن المركزيّ للخطاب الّذي يقدّمه ولغته، والوِحدة الّتي تشكّل معاني مضمونه، فتجمع بين المادّة السّرديّة في الفيلم وتمثّلات التّعبيرات البصريّة الّتي تنتجها.
إذا، فالصّورة السّينمائيّة هي نتاج تفاعلات منبعها فكريّ بالأساس، أي أنّ نظام تكوينها يقوم على إنتاج المعنى واستنبات المفاهيم، ليكون ذلك المقياس الذّي يحدّد مستواها. وينصبّ الاهتمام في نسجها على البحث والتوغّل أبعد ما يكون في ما يمكن أن تتيحه من دلالات وتأويلات، منطلقها في ذلك الواقع، لكن مضمونها أبعد ما يكون عن محاكاة ذلك الواقع، لتكون بنيتها تراوح بين الواقع والإيحاء. ولأجل تطوير الصّورة السينمائيّة واستجلاب أقصى طاقاتها، كان لا بدّ لها أن تُحرّر في جميع مستوياتها، علّها تصل إلى بواطن المواضيع التي تطرحها، وما ينتظره جمهورها منها. فما كان من صنّعها إلّا التوجّه نحو آفاق رحبة من الإبداع الفنيّ والفكريّ، واقتحام عوالم كان فيما سبق صعب طرق أبوابها، فالحديث عن تطورّ سينما ما وإشعاعها لا يستوي دونما فكر متحرّر.
الكلمات المفتاحية: مدارات – بناء المعنى – مفهوم التحرّر – الفيلم المغاربي