Poetic thefts in Al-Farazdaq’s poetry
Maher Ennad Al-Hamoud
Abdul-Karim Al-Hussein
Faculty of Arts || University of Damascus || Syria
Tab title
The research studies the issue of poetic thefts at Al-Farazdaq, relying on the classifications of the ancient critics, trying to reveal what were the reasons that prompted the poet to steal, studying the critical issue and their types of theft in the poet’s poetry, , and critics’ opinions on the issue of taking poet from other poets. It has an ancient history of our Arab literature dating back to the first early Arab poetry. Research has studied the types of robberies found in in the poet’s poetry. Raiding, usurpation plagiarism the Impersonation, the Vilification and its reasons for the desire of the poet to acquire the unique verses that fit his doctrine of pride. So the search consisted of two researchers and one finalist, the first researcher took up thefts and their types in the hair of the frieze. And the poet’s knowledge of it, and the research showed the critics’ view of Al Farazdaq thefts. The second researcher studied thefts statistically explaining the way in which poets were taken and how many poets were The second researcher studied thefts statistically explaining how many poets had acquired their poets and how many poets had acquired their poetry. Poetic theft is an important phenomenon that requires research, study and further elaboration of its monetary and psychological impact. Keywords: Al Farazdaq, plagiarism, taking robberies, raiding, impersonation, fabrication.
السَّرِقَات الِّشعْرِية فِي شِعْرِ الفِرزدق
ماهر عناد الحمود
عبد الكريم الحسين
كلية الآداب || جامعة دمشق || سوريا
Tab title
يدرس البحثُ قضيةَ السَّرقات الشعرية عند الفرزدق معتمداً على تصانيف النقّاد القدماء، محاولاً الكشف عن ماهية الأسباب التي دفعت الشاعر إلى ذلك، دارساً تجلياتها النقدّيّة وأنواع السرقة في شعرِ الشاعر، وآراء النقاد في مسألة أخذ الشاعر من غيره من الشعراء، وهي تملك تاريخ قديم في أدبنا العربي يعود إلى أول بواكير الشعر العربي، ف درس البحث أنواع السرقة التي وجدت في شعر الفرزدق وهي: الإغارة، الغصب، الانتحال، والاصطراف، وذكر أسبابها المتمثلة برغبة الشاعر في اقتناء الأبيات الفريدة التي تناسب مذهبه في الفخر، وعليه تألف البحث من مبحثين وخاتمة، تناول المبحث الأول السرقات وأنواعها في شعر الفرزدق، ومعرفة الشاعر لها ووضح البحث رأي النقاد في سرقات الفرزدق، ووقف عند مسألة الاختلاف في المصطلح بين النقاد، ودرس المبحث الثاني السرقات دراسة إحصائية موضحاَ طريقة الفرزدق في الأخذ من الشعراء وعدد الشعراء الذين استحوذ على شعرهم وأرفق البحث بخاتمة تضمنت النتائج التي توصل لها البحث وملحق يبين الأبيات الشعرية التي تناولها الفرزدق. تعد ظاهرة السرقة الشعرية من الظواهر المهمة لتي تستوجب البحث والدراسة والتعمق لما تحمله في طياتها من أثر نقدي ونفسي. الكلمات المفتاحية: الفرزدق_ السرقات_ الأخذ، الإغارة، الانتحال، الاصطراف.