مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الأمن الفكري في المجتمع السعودي –تويتر أنموذجاً- دراسة تطبيقية تحليلية لحساب المركز العالمي لمكافحة الفكر المتطرف (اعتدال)

دور شبكات التواصل الاجتماعي

دور شبكات التواصل الاجتماعي

The role of Social media in enhancing intellectual security in Saudi society -Twitter as a model-

An applied and analytical study for the Global Center for Combating Extremist Ideology (Etidal)

Mr. Mohammad Ibrahim Alsowailem

Qassim University | KSA

Abstract

Abstract: The study aimed to identify Social media in intellectual security in the Saudi society – a model study – across several social and cultural dimensions. From the The month of May year (2017) until the date (31/12/2021).

The study concluded that the account of the Global Center for Combating Extremist Ideology (Etidal) presented subjects a scientific on the issues of the family institution, the educational institution, social institutions, the Islamic personality,  moderation, the culture of dialogue, and belonging and citizenship, have been show a very rare and insufficient proposal to enhance intellectual security in Saudi society. And These subjects (issues of tolerance and coexistence, and rejecting violence and terrorism) Presented a lot on the account.

Finally, the study concluded with a set of recommendations, including: the need to work on activating the account in preventive efforts and increasing the number of topics that would achieve intellectual security in Saudi society, which was found from the results  of the study that the degree of the account’s contribution  to the Twitter network was insufficient in it, work on rooting Sharia Islamic  in messages addressed to users of the Twitter network and the use of mental and transferred from Islamic heritage evidence in support of topics that develop intellectual security.

Keywords: intellectual security, Social media, Twitter, Saudi society, extremism, terrorism.

دور شبكات التواصل الاجتماعي

دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الأمن الفكري في المجتمع السعودي –تويتر أنموذجاً-

دراسة تطبيقية تحليلية لحساب المركز العالمي لمكافحة الفكر المتطرف (اعتدال)

أ. محمد إبراهيم السويلم

جامعة القصيم | المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: تهدف الدراسة إلى التعرف على دور شبكات التواصل الاجتماعي في تعزيز الأمن الفكري في المجتمع السعودي –تويتر أنموذجاً- عبر عدة أبعاد اجتماعية ودينية وثقافية، واتبعت الدراسة منهج تحليل المحتوى واستخدمت أداة بطاقة تفريغ المحتوى، وطبقت الدراسة على حساب المركز العالمي لمكافحة الفكر المتطرف (اعتدال) منذ انضمامه لشبكة تويتر في شهر مايو من عام (2017م) وحتى تاريخ (31/12/2021م).

وتوصلت الدراسة إلى أن حساب المركز العالمي لمكافحة الفكر المتطرف (اعتدال) طرح مادة علمية تختص بموضوعات المؤسسة الأسرية،

والمؤسسة التعليمية، والمؤسسات الاجتماعية، والشخصية الإسلامية، والوسطية والاعتدال، وثقافة الحوار، والانتماء والمواطنة طرحاً نادراً جداً وغير كافٍ لتعزيز الأمن الفكري في المجتمع السعودي،

بينما استطرد في عرض موضوعات التسامح والتعايش، ونبذ العنف الإرهاب وعرضها كثيراً في حسابه على شبكة تويتر. وأخيراً، خلصت الدراسة إلى مجموعة من التوصيات منها: ضرورة العمل على تفعيل الحساب في الجهود الوقائية وزيادة عدد الموضوعات التي من شأنها تحقيق الأمن الفكري في المجتمع السعودي والذي تبين من نتائج الدراسة أن درجة إسهام الحساب على شبكة تويتر كان غير كافٍ فيها،

العمل على التأصيل الشرعي في الرسائل الموجهة لمستخدمي شبكة تويتر واستخدام الأدلة العقلية والنقلية في دعم الموضوعات التي تنمي الأمن الفكري.

الكلمـات المفتاحية: الامن الفكري، شبكات التواصل، تويتر، المجتمع السعودي، التطرف، الإرهاب. 

دور شبكات التواصل الاجتماعي