مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

سيرورة (أل) التعريف من الأسطورة إلى اللغة

(AL)’s Process from Mythology to Language

Mr. Motasim Basim Ghawadreh

Faculty of Humanities | An-Najah National University | Palestine

Abstract

Abstract: As the title indicates, this research has examined Flectional affix, which hardly a name is devoid of. It is (Al), in order to identify how it reached the language, Based on her first religious biography, and her legendary roots, which refer back to (Eil), the great unifying god of the ancient peoples. It traces the Mythological beginning of (Al)’s Affixation and the evolution of the word (Eil) into Allah.

The search finds:

1- That (Al) definition began its religious life, then entered the language in the form of an adhesive, which tends to define names and remove denunciations from them, but it has until now retained some of its religious meanings.

2- The word (God) was derived – linguistically – from the form (god), which religiously dates back to the word of the Great God (Eil) in ancient thought.

3- The (Al) in the word majesty is derived from the monotheistic god “el”, and this is confirmed by their association with the letter (L).

4- That (the) definition occupied a place at the beginning of linguistic words; Based on her religious origin (EIL), which gave her the power to occupy that place.

The research recommends reconsidering the general terms that have reached us in the language dictionaries, by returning them to their religious and mythological origins, from which they emerged.

Keywords: (Al), Mythology and Language.

سيرورة (أل) التعريف من الأسطورة إلى اللغة

أ. معتصم باسم غوادره

كلية العلوم الإنسانية | جامعة النجاح الوطنية | فلسطين

الملخص

المستخلص: يعالج البحث لاصقة لغويّة، لا يكاد اسمٌ يخلو منها؛ هي (أل) التعريف، فيبتغي التعرُّفَ إلى كيفيّةِ وصولِها إلى اللغة، اعتمادًا على سيرتها الدينية الأولى، وجذورها الأسطورية، التي ترتدُّ إلى (إيل) الإله الأكبر الموحَّد عند الشعوبِ القديمة، فيتتبَّعُ المبدأ الإلهي لأل التعريف، ويكشف تطوُّرَ لفظِ (إيل) إلى لفظ الجلالة الله. 

ويتوصَّلُ البحث إلى: 

1- أنَّ (أل) التعريف بدأت حياتها دينية، ثمَّ دخلت إلى اللغة على هيئة لاصقة، يغلبُ عليها أن تُعرِّف الأسماء وتزيل عنها التنكير، ولكنَّها ظلَّت حتّى الآن محتفظةً ببعض معانيها الدينية.

2- أنَّ لفظ الجلالة اشتُقَّ )الله( -لغويًّا- من صيغة )إله(، التي تعود -دينيًّا- إلى لفظ الإله الأعظم )إيل( في الفكر القديم.

3- أنَّ )أل( في لفظ الجلالة مشتقّة من الإله الموحّد )إيل(، ويُؤكِّدُ ذلكَ اشتراكُهما باللام.

4- أنَّ (أل) التعريف احتلَّت مكانًا في بداية الكلمات اللغوية؛ استنادًا إلى أصلها الديني (إيل)، الذي أعطاها القوَّة لتحتلَّ ذاك المكان.

ويوصي البحث بإعادة النظر فيما وصل إلينا من ألفاظٍ عامة، في معجمات اللغة، عن طريق إرجاعها إلى أصولها الدينية والأسطورية، التي انبثقت منها.

الكلمات المفتاحية: “أل” التعريف، اللغة، الأسطورة.