مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

السياقات البنائية للملمح الفني للشعوب والأمم

The Constructive Contexts of the Artistic Profile of Nations and populations 

Dr. Fouzia Bouchareb

Department of Psychology | University of Algiers 2 | Algeria

Abstract

Abstract: Art is considered as a complex human phenomenon which existed with Man and developed with his development. Art is characterized by its audacity and strength when dealing with human issues that goes deep in the human self, the proposal that was impossible to deal with in other sciences; only Art could cover those issues and present them to public. However, it kept being the product of its social, cultural and religious environment, this environment gave art its own profile. From this point, we have explained the contribution of some models in constructing some artistic profiles of populations and nations, the profile that constitutes their specificity and their socio-cultural touch that makes them different from others, this fact doesn’t deny the existence of some common points between the different nations and populations since art is a human phenomenon shared between all people. We have seen the existence of six Contexts based on constructing the artistic profile of every nation and population; we summarized them in the civilization development within the means of protecting the artistic heritage, in this frame we adopted the Marshall Mc Luhan theory, the innovative traditions and the critic traditions Context, the social necessity and the insistence of the socio-cultural reality Context, the cumulative artistic appreciation experiences Context, the use and the satisfaction modal and last the political and the authoritarian influence Context.  

Keywords: profile, art, Contexts, the artistic appreciation, the creative traditions, the critic traditions.

السياقات البنائية للملمح الفني للشعوب والأمم

الدكتورة / بوشارب فوزية

قسم علم النفس | جامعة الجزائر 2 | الجزائر

الملخص

المستخلص: يعتبر الفن ظاهرة إنسانية معقدة، كان ملازما لوجود الانسان على سطح المعمورة ولصيقا به وباقيا ببقائه وتطور بتطوره. تميز بجرأة هواماته وقوة طرحه لقضايا انسانية تغوص في عمق النفس البشرية، استحال تناولها على باقي العلوم، حيث انفرد الفن لوحده بقدرته على الالمام بها والغوص في ثناياها وطرحها للرأي العام. مع ذلك بقي الفن ابن بيئته الاجتماعية والثقافية والدينية، وكان وليد تلك البيئة، التي اكسبته ملمحا خاصا بها. اوضحنا من خلال هذه الورقة البحثية مدى مساهمة بعض الأنساق في بناء الملمح الفني للشعوب والأمم، هذا الملمح الذي يشكل خاصيتها وبصمتها السوسيوثقافية دون غيرها من الأمم؛ هذا لا ينفي وجود قواسم فنية مشتركة بين مختلف الشعوب والامم باعتبار الفن ظاهرة انسانية مشتركة بين جميع البشر. ارتأينا الى وجود ست سياقات قائمة على بناء الملمح الفني لكل شعب وأمة ولخصناها في: سياق التطور الحضاري وفق نسق تطور وسائل حفظ الموروث الفني وتبنينا في هذا الإطار سياق نظرية مارشال ماكلوهان، سياق توجه التقاليد الابداعية والتقاليد النقدية، سياق الضرورة الاجتماعية وإلحاح الواقع السوسيوثقافي، السياق التراكمي لخبرات التذوق الفني، سياق الاستخدام والاشباع وفي الأخير سياق النسق السياسي والنفوذ السلطوي.

الكلمات المفتاحية: الملمح، الفن، السياقات، التذوق الفني، التقاليد الابداعية، التقاليد النقدية.