مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

دور الأخصائي الاجتماعي الطبي مع مرضى اضطراب حزن الفقد المتأزم

The role of the medical social worker with patients with Complicated Grief disorder

Lecturer \ Norah Farhan Al-Anazi*1 , Co-Prof. Husain Mohammed Al-Hakami2

College of Arts || King Faisal University || KSA1

College of Humanities & Social Sciences || King Saud University || KSA1-2

button url=”https://doi.org/10.26389/AJSRP.N021022″ target=”blank” style=”glass” background=”#f19409″ color=”#ffffff” size=”5″ center=”yes” radius=”round” icon=”icon: dot-circle-o”]DOI[/button]

Abstract

Abstract: The medical social worker plays an important role in dealing with psychological and social problems in the health and psychological sectors. One of the psychological disorders that social workers have a significant role is complicated grief disorder, which is one of the disorders that has been widely debated recently among researchers and practitioners in the field of mental health. In the year 2022, the revised version of the the Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders was issued by the American Psychological Association, which concluded that it is considered a mental disorder and defined diagnostic criteria for its diagnosis, which removed it from the circle of disorders that need to be studied and separated from depression disorder.

This study aimed to develop a theoretical conception of the important role that medical social workers play in helping patients who have been diagnosed with complicated grief disorder, by using the conceptualize approach through theoretical and analytical review of studies and research that dealt with the subject of the research. The results showed that the role of the medical social worker is an important and pivotal role in dealing with bereavement cases, whether before or after death. Social worker can provide a variety of professional interventions, such as advance care planning, psychological, emotional, and spiritual support, and help the patients organizing their life after the experience the loss of loved one.

Keywords: medical social worker – severe loss grief disorder – social problems – psychological disorders.

دور الأخصائي الاجتماعي الطبي مع مرضى اضطراب حزن الفقد المتأزم

المحاضرة / نورة بنت فرحان العنزي*1, الأستاذ المشارك / حسين محمد الحكمي2 

كلية الآداب || جامعة الملك فيصل || المملكة العربية السعودية1

كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية || جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية1-2

الملخص

المستخلص: الأخصائي الاجتماعي الطبي يقوم بدور محوري في التعامل مع المشكلات النفسية والاجتماعية خلال عمله في القطاع الصحي والنفسي وفي ظل ما يمر به العالم اليوم من تعدد أسباب الوفيات، ونسبة ارتفاعها بسبب العوامل الصحية والمجاعات والأمراض والتحديات اقتصادية الناتجة عن الحروب والأزمات والأوبئة، التي ينتج عنها وفيات مفاجئة تولد صدمات نفسية الذي ينعكس بصورة مباشرة على صحة الإنسان النفسية والجسدية، وينتج عنها الكثير من الاضطرابات النفسية المرتبطة بالعوامل البيئية والشخصية، والَّتي يحاول الأخصائيين الاجتماعيين المساهمة في  التصدي لها عن طريق تصميم البرامج  والخطط العلاجية للتخفيف من حدتها. من هذه الاضطرابات اضطراب حزن الفقد المتأزم الذي يعد من الاضطرابات الحديثة التي لاقت جدلا واسعا في الآونة الأخيرة بين الباحثين، والممارسين في مجال الصحة النفسية. ففي عام 2022 صدرت النسخة المنقحة والحديثة من الدليل الإحصائي للاضطرابات النفسية، من قبل جمعية علم النفس الأمريكية التي توصلت إلى اعتباره اضطراب نفسي وحُددت معايير تشخيصية لتشخيصه، ما أخرجه من دائرة الاضطرابات التي بحاجة إلى دراسة، وفُصل عن اضطراب الاكتئاب. 

هدفت هذه الدراسة التعرف للدور المهم الذي يلعبه الأخصائيون الاجتماعيون الطبيون في مساعدة المرضى الذين تم تشخيصهم باضطراب حزن الفقد المتأزم وذلك عن طريق استخدام المنهج المكتبي من خلال المراجعة النظرية والتحليلية للدراسات والبحوث التي تناولت موضوع البحث. أظهرت النتائج أن دور الأخصائي الاجتماعي الطبي دورٌ مهم ومحوري في التعامل مع حالات الفقد سواء قبل الوفاة أو بعدها؛ إذ يستطيع تقديم مجموعة متنوعة من التدخلات المهنية، كالتخطيط المسبق للرعاية والدعم النفسي والعاطفي والروحي، ومساعدة المريض في تنظيم حياته بعد تجربة الفقد.

الكلمات المفتاحية: الأخصائي الاجتماعي الطبي – اضطراب حزن الفقد المتأزم – المشكلات الاجتماعية – الاضطرابات النفسية.