مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

دراسة معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلاب الكليات الإنسانية جامعة الملك سعود

Obstacles to participating in volunteer work among students of humanitarian faculties

Aref Awadhallah Alsolami

King Saud University || KSA

Abstract

Abstract: The current study aimed to identify the most important obstacles that limit the participation of King Saud University students in voluntary work. The most important of these obstacles are academic, economic, and social obstacles.

The researcher used the sample social survey method, to find out the students’ opinions about these obstacles by applying the research questionnaire to a random sample of (103) students representing the humanities faculties of the university only.

The study reached the following most important results:

That (73.8%) of the sample members have the desire to participate in voluntary work, and (71.8%) of the sample members have previously participated in voluntary work. Also, there is agreement among university students on the academic obstacles that prevent their participation in the voluntary work. Volunteer work. There is also approval among university students on the economic obstacles that prevent their participation in volunteer work. There is also approval among university students on social obstacles that prevent their participation in volunteer work. Whereas the economic obstacles that prevent students from participating in volunteer work ranked first with an arithmetic average (3.76), secondly, social obstacles with an arithmetic average (3.73), and thirdly and finally academic obstacles with an arithmetic average (3.70) of all sample members.

The study also showed that students who have a desire to participate in voluntary work agree more with academic obstacles that prevent their participation in voluntary work.

Keywords: Obstacles – voluntary work – King Saud University – students.

دراسة معوقات المشاركة في العمل التطوعي لدى طلاب الكليات الإنسانية جامعة الملك سعود

عارف عوض الله السلمي

جامعة الملك سعود || المملكة العربية السعودية

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أهم المعوقات التي تحد من مشاركة طلاب جامعة الملك سعود في الأعمال التطوعية، وكان أهم تلك المعوقات هي المعوقات الأكاديمية والمعوقات الاقتصادية والمعوقات الاجتماعية. 

وقد استخدم الباحث منهج المسح الاجتماعي بالعينة، لمعرفة آراء الطلاب نحو هذه المعوقات من خلال تطبيق استبانة البحث على عينة عشوائية مكونة من (103) طالب يمثلون الكليات الإنسانية بالجامعة فقط.

وتوصلت الدراسة إلى أهم النتائج الآتية وهي:

أن ما نسبته (73.8%) من أفراد العينة لديهم الرغبة في المشاركة بالإعمال التطوعية، وايضاً ما نسبته (71.8%) من أفراد العينة قد سبق لهم المشاركة في الأعمال التطوعية. كذلك أن هناك موافقة بين الطلاب الجامعيين على المعوقات الأكاديمية التي تحول دون مشاركتهم في العمل التطوعي، ايضاً هناك موافقة بين الطلاب الجامعيين على المعوقات الاقتصادية التي تحول دون مشاركتهم في العمل التطوعي، ايضاً هناك موافقة بين الطلاب الجامعيين على المعوقات الاجتماعية التي تحول دون مشاركتهم في العمل التطوعي، وحيث حلت في المرتبة الأولى من المعوقات التي تمنع مشاركة الطلاب في الأعمال التطوعية المعوقات الاقتصادية بمتوسط حسابي (3.76) وحلت ثانياً المعوقات الاجتماعية بمتوسط حسابي (3.73) وثالثاُ وأخيرا المعوقات الأكاديمية بمتوسط حسابي (3.70) من جميع أفراد العينة. 

كما أظهرت الدراسة أن الطلاب الذين لديهم رغبة في المشاركة الأعمال التطوعية يوافقون بدرجة أكبر على المعوقات الأكاديمية التي تحول دون مشاركتهم في العمل التطوعي.

الكلمات المفتاحية: معوقات – العمل التطوعي – جامعة الملك سعود – الطلبة.