مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

التراث المعنوي في الرسم العراقي المعاصر (النجف الأشرف نموذج)

The Immaterial Heritage in the Iraqi Contemporary Painting:
Holy Najaf as a Sample

Saba Qais Al-Yasiri

Faculty of Education || University of Kufa || Iraq

Abstract

Abstract: The present study aims at identifying the immaterial heritage in the Iraqi contemporary painting reflected in the paintings of the Najafi painters. The statement of the problem can be put in the following research questions: what are the immaterial heritage implications in the Holy Najaf painters? What are the representations and reflections of the immaterial heritage in the paintings? Thus, the study hypothesizes that:

  1. The religious reality of Najaf is an immaterial heritage that can be represented in painting.
  2. Heritage can be affected by social traditions and affects the individuals of the community.

After introducing the previous studies, the theoretical background of the study has included the following: introducing the Iraqi contemporary painting, an introduction to the immaterial heritage, and studying certified interviews with some painters of the Holy Najaf.

As for the procedures followed in the study, a sample of the paintings of thirteen painters, as a representation of the population of the study, were investigated to identify the the works that were believed to show the immaterial heritage. Using observation as a research tool and depending on the indications found in the theoretical background, the researcher has designed an analytical form to reach at the following findings:

  1. Features of the immaterial heritage like traditions and religious rituals have shown up to be a compressive structure of the paintings of the Najafi painters. This verifies the first hypothesis.
  2. The environment and heritage leave traces of symbols that make the contemporary painting full of heritage as an effective factor. This verifies the second hypothesis.

In addition, there have been some conclusions like:

  1. The immaterial heritage in the paintings of the Najafi painters is realized by features related to Shiite Doctrine.
  2. The Najafi religious environment was reflected in items and symbols loaded with local merits.

The study has then come to end with some recommendations concerning the study of the immaterial heritage in the Arab contemporary painting in addition to its effect on the Arab identity. 

Keywords: immaterial heritage, Iraqi painting, Najaf, heritage.

التراث المعنوي في الرسم العراقي المعاصر (النجف الأشرف نموذج)

صبا قيس الياسري

كلية التربية || جامعة الكوفة || العراق

الملخص

المستخلص: هدفت الدراسة الى تعرف التراث المعنوي اللامادي المنعكس في الرسم العراقي المعاصر لرسامين النجف الاشرف.

اما مشكلة البحث تلخصت بالتساؤلات الاتية: ماهي مضامين التراث المعنوي لرسامي مدينة النجف الاشرف؟ 

تمظهرات التراث المعنوي وانعكاساته في اللوحة؟ اما فرضيات الدراسة هي:

  1. الواقع الديني للنجف الاشرف موروث معنوي يظهر في الرسم.
  2. الموروث يتاثر بالعادات الاجتماعية ويؤثر بافراد المجتمع.

ومن ثم الدراسات السابقة ومن ثم جاءت محاور الإطار النظري كالاتي: المحور الاول عرض للرسم العراقي المعاصر والمحور الثاني تقدمة عن التراث اللامادي اما المحور الثالث دراسة توثيقية لمقابلات شخصية مع بعض رسامين النجف الاشرف.

 أما إجراءات البحث تمت بحصر مجتمع البحث وهو عبارة عن لوحات (13 رسام) وملاحظة اعمالهم واستخراج الاعمال التي تحمل الموروث المعنوي كدلالة وبعد اعتماد الملاحظة كاداة للبحث ومنظومة مؤشرات الإطار النظري تم تصميم نموذج استمارة تحليل للخروج بمجموعة نتائج اهمها:

  1. ظهرت ملامح التراث المعنوي في رسوم رسامي النجف والتي من اهمها العادات والطقوس المرتبطة بالدين باعتبارها بنية ضاغطة وهذا يتفق مع الفرضية الاولى.
  2. البيئة ومفردات الموروث تخلف سيلا من المرموزات تجعل اللوحة المعاصرة محملة بالارث كعنصر مؤثر وهذا يتفق مع الفرضية الثانية.

فضلا عن اهم الاستنتاجات:

  1. تتضح ملامح التراث المعنوي في رسوم رسامي النجف بتجسيد دلالات ترتبط بالمذهب الشيعي.
  2. انعكست البيئة الدينية للنجف الاشرف بمفردات ومرموزات محملة بطابع محلي.

لينتهي البحث بتوصيات اهمها دراسة التراث المعنوي للرسم العربي المعاصر، فضلا عن التراث المعنوي في الفن العربي المعاصر وأثره في الهوية.

الكلمات المفتاحية: التراث المعنوي، التراث اللامادي، الرسم العراقي، النجف، الموروث.