مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

المنطلقات الإنسانية في روايات الروائي السعودي غازي القصيبي – دراسة إنشائية

The Humanitarian Perspectives in The Novels of Ghazi Al- Gosaibi

Ahmad Ibrahim Al- Ghamdi

College of Arabic Language and Social Studies || Qassim University || KSA

Abstract

Abstract: The study aims to explore the humanitarian perspectives in the novels of Ghazi bin Abdul Rahman Al- Gosaibi. It analyzes some human aspects such as poverty and its impact on Arab societies, disease and disability and their impact on humans, the dream of every human being to achieve freedom, and the ambition of most people to enjoy peace. The study employs these aspects in the novels of Ghazi Al- Gosaibi.

The study reached a number of findings, most notably: Ghazi Al- Qusaybi was occupied with the human dimension in his writings, including his novels. Poverty, disease and disability were enriching material for his novels. Moreover, he has worked to establish the principle of freedom in Arab societies, and sought in his novels to spread peace in Arab countries. His ambition may have been to achieve peace in the world in general, including his condemnation of the two world wars and the human and material losses it has left. He also condemned the Israeli war against the Palestinians.

The study recommends the following: Expanding the academic researches which study the Saudi novel, including the novels of Ghazi Al- Gosaibi. Also, increasing the literary, critical and social studies in Ghazi Al- Gosaibi’s works. The researchers should explore Al- Gosaibi’s texts to reach a deep understanding of the Arab situation. They are also recommended to focus on studying the social conditions as portrayed in the Saudi novel, paying special attention to the works of Ghazi Al- Gosaibi due to its philosophical depth.

Keywords: Ghazi Al- Gosaibi novels, poverty, disease and disability, freedom, peace.

المنطلقات الإنسانية في روايات الروائي السعودي غازي القصيبي – دراسة إنشائية

أحمد بن إبراهيم الغامدي

كلية اللغة العربية والدراسات الاجتماعية || جامعة القصيم || المملكة العربية السعودية

المستخلص: هدفت الدراسة إلى دراسات المنطلقات الإنسانية في روايات غازي بن عبد الرحمن القصيبي، استعانت الدراسة بالمنهج الوصفي التحليلي، وتناولت بالتحليل بعض الجوانب الإنسانية كالفقر وأثره على المجتمعات العربية، والمرض والعجز وأثرها على الإنسان، وحلم كل إنسان أن يحقق الحرية، وطموح أغلب الناس في التمتع بالسلام، كما تناولت الدراسة كيفية توظيف هذه الجوانب في روايات غازي القصيبي. 

وخلصت الدراسة إلى عدد من النتائج من أبرزها: شغل البعد الإنساني غازي القصيبي في كتاباته ومن ذلك أعماله الروائية. وقد جعل غازي من الفقر مادة خصبة في رواياته، وصنع القصيبي من المرض والعجز مادة ثرية في أعماله الروائية، وقد شُغِل غازي القصيبي بترسيخ مبدأ الحرية في المجتمعات العربية، وسعى غازي القصيبي في رواياته إلى نشر السلام في البلدان العربية، وقد يكون طموحه أن يتحقق السلام في العالم بشكل عام، ومن ذلك إدانته للحربين العالميتين وما خلفته من خسائر بشرية ومادية، وتناوله قضية السلام في الوطن العربي في ظل وجود إسرائيل في فلسطين المحتلة.

وانتهت الدراسة بالتوصيات التالية: توسع الأبحاث الجامعية في تناول الرواية السعودية ومن ذلك روايات غازي القصيبي، والتوسع في الدراسات الأدبية والنقدية والاجتماعية في أعمال غازي القصيبي، ومحاولة استنطاق نصوص القصيبي الروائية للوصول إلى تحليل عميق للوضع العربي، وزيادة العناية بالدراسات المجتمعية في الروايات السعودية، والعناية بأعمال غازي القصيبي الروائية لما تتسم به من عمق في الفكر.

الكلمات المفتاحية: روايات غازي القصيبي، الفقر، المرض والعجز، الحرية، السلام.