Anachronisms in Charles Dickens’s ‘Great Expectations’
A Case Study Based on Gerard Genette’s Structural Narratology

Rajaa Radwan Hilles

Faculty of Arts || Albutana University || Sudan

DOIDOI

This paper deals with the narrative order of time in Charles Dickens’s novel Great Expectations. Time is crucial in narratological structure as it establishes a logical relation for events in the narrative. Besides, a narrative develops its point of view through the voices in the narrative. This point of view is called focalization. This paper assumes that the sequence of events in Dickens’s Great Expectations does not follow a linear order and consequently, the point of focalization changes throughout the narrative. Accordingly, the current paper intends to investigate the order of narration in the novel. It intends to explore the ultimate thematic concern of the novel as well. The discussion will be in the light of Gerard Genette’s narratological structure and will be applied on Dickens’s Great Expectations. It is the 13th novel in his independent literary works. It has been published unillustrated in 36 weekly instalments in All the Year Round from 1860 through 1861. Then, it has been published in three volumes by Chapman & Hall in1861. The narrative voice has a great impact on the story’s timeline and on the readers because it is narrated in the first-person voice by the protagonist, Philip Pirrip. (Davis, 2007: P 126) The analysis is based on Genette’s theorization of time order in telling a story and communicating a broader point of view that the author intends to make throughout the whole narrative structure. Keywords: Anachronisms, Analepsis, Prolepsis, Charles Dickens, Great Expectations, Focalization.

الإيقاع الزمني في رواية تشارلز ديكنز “آمال عظيمة”
دراسة حالة في ضوء تقنيات السرد البنائي عند جيرارد جينيت

رجاء رضوان حلس

كلية الآداب || جامعة البطانة || السودان

تناولت هذه الورقة الترتيب السردي للوقت في رواية “آمال عظيمة” للكاتب تشارلز ديكنز. حيث يعتبر عاملا أساسيا في البنية السردية لأنه يؤسس العلاقة المنطقية لترابط الأحداث في السرد. بالإضافة إلى أنه يطور الفكرة الأساسية من خلال صوت السارد. وهذه الفكرة هي محور التركيز. وترى هذه الورقة أن تسلسل الأحداث في رواية آمال عظيمة لديكنز لا يتبع ترتيبًا طوليا، وبالتالي تتغير نقطة التركيز اثناء السرد. وبناءً على ذلك ناقشت الورقة الحالية الترتيب السردي في الرواية. كما أنها هدفت إلى استكشاف موضوع التركيز النهائي للرواية. وتأتي المناقشة في ضوء البنية السردية لجيرارد جينيت وتم تطبيقها على الرواية. والتي تعتبر الرواية الثالثة عشر في ترتيب أعمال ديكنز الأدبية المستقلة. حيث نشرت في 36 فصلاً وبشكل أسبوعي على مدار العام 1860 حتى 1861. ثم نشرتها Chapman and Hall في ثلاث مجلدات في عام 1861. إن الصوت السردي يؤثر بقوة على البناء الزمني للقصة وعلى القراء لأن بطل الرواية فيليب بيريب هو السارد الذي يتنقل بالسرد. (ديفيس، 2007: ص 126) يعتمد التحليل على نظرية جينيت للترتيب الزمني في سرد الرواية وإيصال الفكرة الرئيسية التي ينوي المؤلف إيصالها عبر بنية السرد بأكملها.. الكلمات المفتاحية: تنوع الإيقاع الزمني، استعادة الرؤية، التوقع السردي، آمال عظيمة، تشارلز ديكنز، التركيز.
==> أرسل بحثك <==