Matching Mirage Beneficiaries
“Their Personal, Social and Economic Characteristics and Ways to implementing them in Light of General Practice in Social Work”

Hammad Ali Saleh Al Hammadi

Collage of Social Science || Imam Muhammad bin Saud Islamic University || KSA

DOI PDF

The study aimed to identify the personal, social and economic characteristics of those registered in the Mirage matching unit, as well as trying to reach suggested recommendations in light of the general practice of developing the mechanisms of the matching services in family development associations. The researcher relied in this study on the descriptive approach analyzes secondary data through a comprehensive enumeration of those wishing to marry at the Ibn Baz Association for Family Development. The study found that the vast majority of applicants for matching services are Saudi men, as well as for women. The study also found that more than half of the sample are males from the central region, and thier ages range from 31 to less than 35 years. It was found that more than a third of the sample are holders of a bachelor’s degree, and nearly a quarter of the sample are of high school holders. The majority of the respondents are governments employees, and it was found that nearly a quarter of the sample are employees in the private sector. The nature of the work of female applicants mostly were students. The study also found that most of the respondents have an income between 7001 to 15,000 thousand riyals, and nearly half are married males. As for female applicants, it was found that the vast majority had never been married. Formulate professional processes for general practice with individuals, families, groups, institutions, and societies accordingly.  Keywords: conciliation – those who wish to marry – characteristics – general practice. 

التوفيق بين راغبي الزواج
“الخصائص الشخصية والاجتماعية والاقتصادية وسبل توظيفها في ضوء الممارسة العامة في الخدمة الاجتماعية”

حمّاد بن علي صالح الحمّادي

كلية العلوم الاجتماعية || جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية || المملكة العربية السعودية

هدفت الدراسة إلى التعرف على الخصائص الشخصية والاجتماعية والاقتصادية للمسجلين في خدمة التوفيق بين راغبي الزواج، وكذلك محاولة الوصول إلى توصيات مقترحة في ضوء الممارسة العامة لتطوير آليات عمل خدمة التوفيق في جمعيات التنمية الأسرية المبني على خصائص عينة من المبحوثين، وقد اعتمد الباحث في هذه الدراسة على المنهج الوصفي بتحليل البيانات الثانوية من خلال الحصر الشامل للراغبين في الزواج بجمعية ابن باز للتنمية الأسرية، وقد توصلت الدراسة إلى أن الغالبية العظمى من المتقدمين لخدمة التوفيق من الرجال سعوديو الجنسية، وكذلك بالنسبة للنساء، وتوصلت الدراسة أيضًا إلى أن أكثر من نصف العينة من الذكور من المنطقة الوسطى، كما أظهرت نتائج الدراسة أن أغلب عينة الدراسة من الرجال أعمارهم تتراوح من 31 إلى أقل من 35 سنة، وتبين أن أكثر من ثلث العينة هم من حملة البكالوريوس، وما يقارب ربع العينة هم من حملة الثانوية العامة، وتوصلت الدراسة أيضًا إلى أن غالبية المبحوثين هم من الموظفين الحكوميين، وتبين أن ما يقارب من ربع العينة هم من الموظفين في القطاع الأهلي، أما بالنسبة لطبيعة عمل المتقدمات من الإناث فقد تبين أن غالبية العينة هن من الطالبات، وتوصلت أيضًا الدراسة إلى أن معظم المبحوثين دخلهم يتراوح بين 7001 إلى 15000 ألف ريال، كما أظهرت أيضًا نتائج الدراسة أن قرابة النصف هم من المتزوجين الذكور، أما بالنسبة للمتقدمات من الإناث فقد تبين أن الغالبية العظمى لم يسبق لهن الزواج، وتمت صياغة العمليات المهنية للممارسة العامة مع الأفراد والأسر والجماعات والمؤسسات والمجتمعات بناء على ذلك.  الكلمات المفتاحية: التوفيق- راغبي الزواج – خصائص- الممارسة العامة. 

==> أرسل بحثك <==