تجربة الموت والغربة في يائيَّة مالك بن الريب – دراسة في أدوات التشكيل الفنّي –

The Experience of Death and Alienation in Yayiyt Malik Bin Al- Rib
– Study in the tools of art composition –

Aqaila Mohammed Al- Qarni

College of Arts and Humanities || Taibah University ||  KSA

DOI PDF

Tab title
yayiyt Ibn al- Rib represents a unique artistic experience in Arabic poetry; It is customary for the poet to lament someone else who loves and chooses it, Either he laments himself at death, and in the hour of embarrassment and difficulty, it is a departure from the norm, and a pattern contrary to the way of poets and their methods in this art!. The poet was able to express, with the skill of a capable maker, obsessions himself and the severity of his pain, and the intensity of his nostalgia, through the artistic composition, and the poetic colors he adopted at the level of language, Imagination and rhythm. This study, through its three axes, seeks to reveal its dimensions, and the impact of all this on the success of the experiment, and its impact on the hearts of its recipients. It is based on the technical curriculum. Among the most important results that were achieved: the disclosure of the impact of the experience that the poet experienced a painful reality, on his artistic experience in its various formations and manifestations. Keywords: A Poetic Experience- Malik Bin Al- Rib- Self- Pity- Nostalgia – Alienation. 

تجربة الموت والغربة في يائيَّة مالك بن الريب
– دراسة في أدوات التشكيل الفنّي –

عقيلة محمَّد القرني

كلّيَّة الآداب والعلوم الإنسانيَّة || جامعة طيبة || المملكة العربية السعوديَّة

Tab title
تمثّل يائيَّة ابن الريب تجربة فنّية فريدة في الشعر العربي؛ بل إذا قلنا: إنّها تجربة من الطراز الأوّل في رثاء النفس، الذي قلّ من الشعراء من حاكاه في تجربته الشعريَّة لم نبعد!!؛ ذلك أنَّ المعهود في الرثاء، أن يرثي الشاعر سواه ممَّن يُحبُّ ويصطفي؛ فأمَّا أن يرثي نفسه عند الموت، وفي ساعةِ الحرج والعُسرة، فهو إنزياحٌ عن المألوف، ونمطٌ مُخالفٌ لطريقة الشعراء ومآخذهم في هذا الفنّ!. لقد استطاع الشاعر أن يعبّر فيها –بحنكة صانعٍ مقتدر- عن خلجات نفسه، وأليم وجعه، وشدَّة حنينه، من خلال التشكيل الفنّي، والألوان الشعريَّة، التي انتهجها على مستوى اللغة والتصوير والإيقاع. وهـــو ما تسعى هذه الدراسة عبر محاورها الثلاثة في الكشف عنه والإبانة عن أبعاده، وأثر ذلك كلّه في  نجاح التجربة، والتأثير بها في نفوس متلقِّيها؛ معتمدة في ذلك على المنهج الفني. وكان من أهم النتائج التي تحققت: الكشف عن أثر التجربة التي عاشها الشاعر واقعا مؤلما، على تجربته الفنية في تشكيلاتها وتجلّياتها المختلفة. الكلمات المفتاحيَّة: تجربة شعريَّة- مالك بن الريب- رثاء الذات- الحنين- الغربة.