The Poetic of Colors in Qassim Haddad’s Texts
(Oh Coal, My Master: Van Cogh’s Notes)

Amirah Ali Abdullah Al-Zahrani

Deanship of Educational Services || Prince Sultan University || Riyadh || KSA

DOI PDF

This study presents a critical approach to the poetic aspects in Qassim Haddad’s texts (Oh coal, my master) in his rewritings of Van Cogh’s life. The importance of the study lies in the new experience of the text as Qassim has provided a distinguished artistic style where he presented the biography of the Dutch artist based on the heterobiography logic. He explored the artist’s paintings which reflected his attitudes towards life and art and invested in the content of his massages. The attractiveness of this topic is the reason for conducting the study as the poet Qassim Hadadd was able to explore deeply Van Cogh’s ideas and consequently presented to us a biography of an exceedingly beautiful poetic style that presented his reading of the paintings and messages. Furthermore, texts are written in an elegant poetic language and are rich in color interpretations. The study adopts the Artistic Analytical approach that analyzed the figurative expressions of colors that have poetic connotations different from their denotative meanings which led to appreciate the aesthetic aspects of such literary texts. Keywords: poetics, Vincent, heterobiography, Qassim Haddad, color.

شعريّة اللون في نص قاسم حدّاد
(أيّها الفحم يا سيدي: دفاتر فنسنت فان غوخ)

أميرة علي عبد الله الزهراني

عمادة الخدمات التعليمية || جامعة الأمير سلطان || الرياض || المملكة العربية السعودية

تقدم هذه الدراسة مقاربة نقدية لشعرية اللون في نص قاسم حداد (أيها الفحم يا سيدي: دفاتر فنسنت فان غوخ). وتكمن أهمية الدراسة في التجربة الجديدة للنص، فقد قدّم قاسم حداد وفق منطق “”السيرة الغيرية” أسلوبًا فنيًّا متميزًا عرض فيه السيرة الذاتية للفنان الهولندي فنسنت فان غوخ من خلال استنطاق لوحاته التي عكست مواقفه من الحياة والفن، مستثمرًا محتوى رسائله الإنسانية. يكمن السبب وراء اختيار هذا الموضوع لما يكتنف النص من جاذبية للدراسة، حيث قدرة الشاعر قاسم حدّاد على الغوص في عمق أفكار الفنان فان غوخ ليعيد لنا، بأسلوب شعري جميل سيرته من خلال قراءته للوحاته ورسائله، برهافة شعريّة ولغة راقية متخمة بتأويلات الألوان، التي احتلت دور البطولة في النص. ستتخذ الدراسة من الاتجاه التحليلي الفني منهجًا لها، حيث الكشف عن الصياغات التعبيرية في توظيف “الألوان” نحو مسارات تنحرف بها عن مدلولها المباشر إلى مدلول “شعري” يحقق جمالية النص، ويؤطر أدبيته. الكلمات المفتاحية: سيرة غيرية، شعريّة، فينسنت، قاسم حدّاد، اللون. 

==> أرسل بحثك <==