Labour conflicts before and after political and economic reforms in Algeria: Field study at” Ferovial” company in the city of” Annaba”

Tariq Break Brooke

University of Abdel Hamid Mahri Constantine || Algeria

DOI PDF

The subject of labour conflicts from the important places that attracted the attention of many scientists and researchers in all disciplines, especially scholars of the meeting organization and work, religion cared for and studied and treated from many angles, So as to know the causes of conflicts in institutions and from there try to eliminate them even relatively. This phenomenon also forms the intersection of many sciences, such as sociology, psychology, and organization And legal sciences. Therefore, this study seeks to identify the actual reality of labor conflicts. The study concluded with a major result:  The labour conflicts within the Algerian industrial establishment are mainly due to economic disputes, most of which revolve around wages(42.30%), promotions(05.60%), working conditions(47.90%)… Based on this, we had to put forward a set of recommendations that would contribute to reducing these conflicts within the institution:  The need to provide a calm social environment of understanding, security and stability for the benefit of all. Justice in the promotion policy within the institution in accordance with legal standards that are set in advance. The need to involve workers in the decision-making process within the institution. Keywords: conflict, labour, reforms, institution.

صراعات العمل قبل وبعد الإصلاحات السياسية والاقتصادية في الجزائر
دراسة ميدانية بالمؤسسة الوطنية لصناعة معدات السكة الحديدية وتجهيزاتها “فيروفيال” _عنابة_ 

طارق بريك بروك

جامعة عبد الحميد مهري قسنطينة || الجزائر

أن موضوع “صراعات العمل” من المواضيع الهامة التي جذبت انتباه العديد من العلماء والباحثين في جميع التخصصات وخاصة علماء اجتماع التنظيم والعمل الذين اهتموا به ودرسوه وعالجوه من زوايا مختلفة، وذلك لمعرفة أسباب النزاعات في المؤسسات ومن ثمة محاولة القضاء عليها ولو نسبيا. كما أن هذه الظاهرة تشكل نقطة تقاطع العديد من العلوم كعلم اجتماع التنظيم، علم النفس التنظيم والعلوم القانونية، وعليه فإن هذه الدراسة تهدف إلى تشخيص الواقع الفعلي لصراعات العمل، وكذلك معايشة العمال وما يعانون منه من مشاكل ومحاولة الوصول إلى دراستها سوسيولوجيا، وعليه فإن طبيعة الموضوع ” صراعات العمل قبل وبعد الإصلاحات السياسية والاقتصادية في الجزائر ” فرضت علينا استخدام المنهج الوصفي والمقارن. وقد خلصت الدراسة إلى نتيجة رئيسية تمثلت في:  صراعات العمل داخل المؤسسة الصناعية الجزائرية يعود سببها بالدرجة الأولى إلى نزاعات اقتصادية والتي تكون معظمها حول: الحفاظ على مناصب العمل47.90) (%، الاجور42.30) (%، الترقيات05.60) (%، علاقة العامل بالإدارة 02.80) (%، علاقة العامل بالممثلين 01.40) (%. انطلاقا من هذا كان لزاما علينا طرح مجموعة من التوصيات التي من شانها المساهمة في التقليل من حدة هذه الصراعات الموجودة داخل المؤسسة:  ضرورة توفير جو اجتماعي هادئ يسوده التفاهم والأمن والاستقرار ما يعود بالفائدة على الجميع. العدالة في سياسة الترقيات داخل المؤسسة وفقا لمعايير قانونية تضبط مسبقا. ضرورة إشراك العمال في عملية اتخاذ القرارات داخل المؤسسة. الكلمات المفتاحية: الصراع، العمل، الإصلاحات، المؤسسة.

==> أرسل بحثك <==