مجلة العلوم الإنسانية و الاجتماعية

أسلوبية العنونة في مجموعة “الساقطة” لهيفاء بيطار

أسلوبية العنونة في مجموعة “الساقطة” لهيفاء بيطار

محمد أحمد أبو عدل

قسم الإنسانيات || جامعة اليمامة || المملكة العربية السعودية

DOI PDF

Tab title
يدرس هذا البحث “العنونة في مجموعة “الساقطة” لهيفاء بيطار”، أملًا في بيان طرائق التعبير التي اعتمدتها القاصة في عناوينها؛ ليكتشف تركيزها على تقنيتي السُّخْرِيَّة والمفارقة؛ لذا فقد شرع في التعريف الموجز بمفهوم السُّخْرِيَّة على اختلاف صوره، ثم الانتقال إلى بيان آليات تسخيرها في خدمة الأسلوب، وتوضيح الغاية التي استُخدمت لأجلها من منظور المنهجين الأسلوبي والاستقرائي. فعلى صعيد ثنائية الكلام واللغة، جرى بيان أثر السُّخْرِيَّة في إحداث تغييرات أسلوبية تنعكس على صيرورة المعنى، ففضلًا عن المعنيين الوضعي والطارئ للعنوان، تأتي السُّخْرِيَّة؛ لتنتج مدلولًا ثالثًا متمثلًا في المعنى المضاد لما يوهم به الخطاب.   أما فيما يتعلق بالمفارقة، فقد تم رفع اللبس الواقع بدايةً بينها وبين السُّخْرِيَّة، ثم الانتقال إلى بيان آليات استخدام المفارقة، التي تركزت على رصد التنافر غير المألوف في التراكيب الإضافية، وما للمتن الحكائي من أثر بالغ في الكشف عن غرابة ذلك التنافر الموظَّف لاستدراج القارئ والإيقاع به في ثنائية الدال والمدلول، بيَّنَ البحثُ الغنى الدلاليَّ لبعض العناوين القصصية لدى (بيطار)، لكنه غنى مفتوح على احتمالات عديدة، لا يمكن حصرها بدقة إلا في ضوء نص القصة. وأخيرًا، نظرة تأمليَّة وفق علم الأسلوب المقارن في وجه التفرُّد والخصوصية بين عناوين القصص بوصفها عناوين داخلية لمجموعة “الساقطة”، والعناوين الداخلية للرواية عمومًا، وتمييز ما اختصت به عناوين القاصة عن غيرها من تركيز على موضوعات ذات أصداء حزينة وأليمة، تجسِّد من خلالها (الظلم، الفجور، الخذلان، الغدر، التسلط، الاستبداد، الدونية، القمع، الفقر …إلخ). الكلمات المفتاحية: الأسلوبية- النقد الأدبي- القصة القصيرة- العتبات النصية – دراسة العنوان.

The Stylistic of Titling In the collection of stories “Alsaketa” to Haifa Bitart

Tab title
This research studies “label in a “Assaketa” to Haifa Bitar, hoping in a statement ways of expression adopted by narrator in her titles; to discover her focus on two techniques that irony and paradox; therefore initiated in the Brief definition of the irony concept with different types, then move on to the statement processes of her harnessed to servicing method, and significance for which it was used to from the stylistic approaches and inductive. At the bilateral level speech and language, statement was ironic effect in the stylistic changes are reflected on the evolution of meaning, apart from two meanings the Postural and emergency of the title, irony comes; to produce the third signified which represents the counter meaning to what the illusion of speech. With regard to the paradox has been first raised confusion existing between it and the irony, then move on to a statement of the use of irony, which focused on monitoring dissonance is uncommon in the Additional compositions, and the board narrative of major impact in the detection of surprisingly so jarring employee to lure the reader and rhythm to it. In both signifier and the signified, search explained semantic richness of some narrative titles with (Bitar), but it is available richness to many possibilities, can be identified only in the light of the text of the story. Finally, contemplates search types singularity and privacy addresses stories as internal addresses of the group “Fallen”, and internal addresses of the novel generally according Stylistics Comparative determine characterized addresses Alsardh for others, such as focusing on topics sad, embodies Alsardh through qualities such as:(injustice, immorality, abandonment, betrayal, oppression, tyranny, inferiority, oppression, poverty, etc.). Keywords: Stylistic- literary criticism- short story- textual thresholds – title study